[69v]číslo strany rukopisutělesném kralování, neb jest na tomto světě nekraloval. Ale mají býti rozuměna duchovně, neb skrze Davida jehožto se[aui]se] ſie jméno vykládá, jako by řekl: „Vzezřenie[auj]Vzezřenie] wžezrzienie žádostivé, znamenává se[auk]se] ſie každý, jenžto mysl svú vždy má v Boze skrze Jakuba, jehožto se jméno vykládá, jako by řekl silný lomozitel, znamenává se duchovnie každý, jenžto se[aul]se] ſie z diáblem lomoze, svítězí.“ Tiem dvojím dává Hospodin stolec věčného seděnie, v nebeském království kralovánie, totiš těm, ješto vždy v Boze svú mysl mají, a těm, ješto nad diábly svítězují. S těmi Ježíš kralovati bude v nebeském království, jemuž kralování nebude konce. Protož řekl anděl: „Jeho kralovánie nebude konce.“
V ta doba tepruv Maria odpověděla andělovi a řkúc: „Kterým to činem má se[aum]se] ſie státi, a já muže neznaji, totiž ani chci znáti?“ Tu praví mistr Albert Veliký, že dievka svatá inhed[46]v Pasionále kališnickém je: řeči andělovi uvěřila, ale že Bohu věčnú čistotu slíbila, protož o činu anděla otázala a řkúc: „Kterým se to činem má státi?“ Jakožto by řekla: „Tobě, anděle, věřím, ale kterým se to činem státi, nevědě.“ A jako by také řekla: „Kterým činem to muož býti, bych já porodila a v své čistotě ostala?“ K tomu jí sv. anděl odpověděl a řka: „Duch sv. vstúpí v tě a moc přenajvyššieho[aun]přenajvyššieho] przienaywyſſieho zacloní tobě. To nebude účinkem člověčím, ale Duch svatý vstúpí v tě a moc přenajvyššého zacloní tobě, totiž Ducha sv. zjednáním zacloníš i zastieníš v svém živótku.“ Jakž praví sv. Bernhart: „Syna Božieho, jenžto z tvé čisté krve tělesenstvie přijme, a tak se jeho tělesenstvie zacloní Bozské. Ó, Maria, dievko přesvatá, Božie Matko přemilá, tiežeš li mne, kterým činem má se[auo]se] ſie to státi, kterak by, dievka jsúc, počela a porodiec čistú dievkú ostala? Aj to, čin Bohem nalezený. Duch svatý vstúpí v tě a moc najvyššieho zacloní tobě. Protož což[aup]což] cžož se[auq]se] ſie narodí z tebe, bude nazván Syn Boží.“ Tu praví mistr Paříšský: „S právem jest to mělo býti svato, což[aur]což] cžož se[aus]se] ſie jest za[aut]za] ža všech hřiešných očištěnie mělo obětováno býti.“ Potom