ty s jsi utěšitel, ty s dar najvyšého Boha, ty s živá tekúcí studnice, ty s oheň hořící, ty s milost, ty s duchovnie pomazánie, ty s dar svatých sedmi darností, ty s prst pravice moci Božie, ty s jisté slíbenie, od Otce Boha na svět poslánie. A kterakž se zbožným dušém rozličně Duch svatý pójčie, jakž to praví svatý Pavel, že jedněm Duch svatý dán jest múdré řeči, některým dán uměnie, některým u vieře, některým u vykládaní, některým rozumuov v jednom témž duchu. A v tom dvój rozum běží, někdy se Duch svatý ukazuje světu vidomě, někdy znevidomě.
O nevidomém ukázaní praví sv. Jan ve Čtení: „Duch svatej, kde chce, tu vdechne, hlas jeho slyšíš, ale nevieš, odkadť jde, kamliť miení. Protoť právě tak činí, jakožto o hromu mistr pohanský píše, že hrom železo v nožnicéch spálí, a nožnicóm nic neuškodí, peníze v měšci sezže, a měšci nic neuvadí, rúcho na člověku zkazí, a člověka neurazí. Takež divná moc Ducha svatého činí, z železného srdce hněvníky svým svatým ohněm s nepřátely smieří a je spolu v milostném přiebytku ostaví, lakomé tohoto světa lidi svým svatým ohněm zle dobytého zbožie, střiebra, zlata zbavuje a je v utěšení chudoby ostaví. Na mnohých pyšných rúcho svým svatým ohněm spálí a je veliké pokoře světa skrotí. Tak byl svatý Pavel apoštol dřieve proti vieře Jezu Kristově nemilostivý, potom Duchem svatým z Bohem smieřený, jest apoštol zvolen. Kterak svatý Matěj evanjelista byl bohatec lakomý, potom Duchem svatým osviecen, všeho nechav, Jezu Kristu se přikázal. Tak David prorok, někda pyšný vražedlník i jiných velikých hřiechuov plný, skrze Ducha svatého k Bohu se obrátil a příklad všeho pokánie svého všemu světu ostavil řka: „Smiluj se nade mnú, Hospodine.“ Protož svatý Jan evanjelista dobře o tom píše, že Duch svatý divně nevidomým činem světu se ukazuje. Toho také svatý Bernhart potvrzuje, mluvě k Duchu svatému a řka: „Ó, předivná svatosti, ó, předivné utěšenie, hosti mé