[644]číslo strany rukopisutu mši odslúžil, tak inhed ten led sě rozplul a ta duše šla do nebeského královstvie. A ten plamen jako obluda zmisal.
Některým také dušém na tom miestě, kde jsú shřešily, dán jest čistec na očištěnie. Toho potvrzuje svatý Augustin a o tom také píše svatý Řehoř v jedněch knihách a řka takto, ež byl jeden bohobojný kněz, ten do jedné lázně v svój čas pro čistotu chodieše. A kolikrát do té lázně všel, vždy jednoho muže neznámého, jemužto zvláště slúžieše, nalezl. A když jednú do lázně šed, toho neznámého muže, jenž mu snažně slúžieše, znamenav, jemu bochnec svacený[1956]písmena „wa“ podtržena Hankou za jeho službu dal. Tehda ten muž truchle vzdechna, vece: Proč mi, milý otče, tento chléb svacený[1957]písmena „wa“ podtržena Hankou dáváš, a já jeho jiesti nemohu? A věz to, sluho boží, ež sem někda v téjto lázni hospodářem byl, ale pro mé hřiechy, tu kdež sem shřešil, tudiež očistec[1958]původně zapsáno „czyſtecz“, „o“ nadepsáno jinou, soudobou rukou trpím. Proněžto tvé milosti prosím, ten bochnec za mé hřiechy daj a za mú sirú duši hospodina popros. A toť tobě znamenie, ež tvá prosba za mě uslyšána jest, když do lázni přijda, mne nenalezneš. Tehdy když ten kněz, sluha boží, celý týden za tu duši zádušnie[1959]podtrženo, Hankova excerpce mše pěl a potom do lázně šed, toho muže nenalezl, neb již toho očistce[1960]původně zapsáno „czyſtecz“, „o“ dopsáno jinou, soudobou rukou zproštěn byl.
Třetie některým dušém dán jest vláští očistec[1961]původně zapsáno czyſtecz, „o“ nadepsáno jinou, soudobou rukou pro některého svatého prosby uslyšenie, jako se čte o svatém Patriciovi, jenžto na bozě některým lidem na tomto světě očistec[1962]původně zapsáno czyſtecz, „o“ nadepsáno jinou, soudobou rukou uprosil. A to se stalo tiemto činem, když svatý Patricius v jednéj vlasti, jiejžto Ibernia dějí, slovo božie káže, pro hrubých lidí náboženstvie málo prospěl. Proněžto snažně hospodina poprosil, a[645]číslo strany rukopisuby