odpoviedá svatý Hilarius a řka: „Nediv se tomu, že dievka jest porodila, proto jest milý buoh porozenie to zpósobil. Nebo děťátko pláče a v nebesiech anjelé a jich zástupy jemu na čest zpievají.“ Protož tu praví svatý Řehoř: „Ó, milí třie králi, jehož jste očima tělesnýma neviděli, avšak jste silnú vieru k němu jměli, ofěrujíce jemu zlato jakožto pravému králi! Kde jste královo znamenie na něm viděli, zdali sieň královská duostojná nebo stuol, kde jsú kniežata, rytieři, páni a rozliční lidé při jeho dvoře? Jedno miesto královské sieni chlév a miesto stolu jesle a miesto kniežat jedinká jeho matka milá.“ Protož to praví svatý Hilarius a řka: „Takto nic tiem tvého božstvie nenie umenšeno, kdyžť o tvém tělesenství svatá cérkev káže a k tomu zpievá.“
Potom nadto chtěl li by kto věděti, proč jsú tito třie králi před Jezukrista takové dary nesli, k tomu svatý Remigius odpoviedá, pravě, žeť jest byl obyčej za dávních časóv, aby někto pohostinu přída, před buoh tak s prázdnýma rukama nechodil, protož nějaký libý dar aby s sebú vždy přinesl. Také pro potvrzenie jich pravé viery a rozum jest tento, proč jsú své dary ofěrovali, aby to všemu světu také rozuměti dali toto jisté božstvie tohoto nebeského dietete s jeho tělesenstvím sjednanie, aby to poznali a jemu ty dary ofěrovali, totižto svú vieru. Také o tom praví svaté Čtenie, že se anjel zjevil těm třem králóm, jim pravě, aby se zase k králi Herodesovi nevracovali, protož tak jinú cestú se zase do své země vrátili. Aj toť jsú tito třie králi prospěli, jehožto jsú mnoho časóv žádali, toho jsú divně nalezli ukázaním hvězdy, potom nalezše jeho, s pravú věrú jemu sú se modlili, s nímžto jsú u věčné radosti na věky zóstali. Jichžto těla svatá věrní křesťané velmi v poctivosti mají až do dnešnieho dne a césařovým odpuštěním jsú donesena na Rýn. Také nám rač toho dopomoci, náš milý Spasitel, bychom s nimi i se všemi svatými přebývali v nebeské radosti. Amen.
Tuto se třie králi zase do svých vlastí vrátili
Potom když se ti třie králi zase do svých zemí byli vrátili, ostala Matka božie tu s svým milým synem a s svatým Jozefem v svéj schráně tu podlé těch jeslí, ješto v nich to milé děťátko ležalo, tu kdež jest je byla porodila. Protož tak se mnozí domnievají, že jest tu jistú schránu svatý Jozef zevřenú udělal. Nebo, jakožto píše svatý Jeroným, že svatý Jozef tesařského řemesla jest byl, a protož by tu schránu zavřitú udělal. Také píše svatý Bernart v jednom