čistotu. Také jest byla milá všem lidem dobrým pro svú dobrotu a proto, ješto jim jest boha milého porodila.“ Protož praví svatý Jeroným: „Takými dary slušelo takú svatú dievku obdařiti, neboť jest uplně byla plná milosti.“ Tuto také mistr Albrecht: „Buoh s tebú. Nebo když Adam neměl otce ani mateře, ale Eva měla otce bez mateře. Protož buoh s tebú, neboť jest v tobě přébytek učinil Spasitel a dal jemu stolici Davidovu, starého otce našeho.“
Tehda teprv Maria anjelu odpověděla, takto řkúci: „Kterak se to muože státi, a jáť nikdy muže nepoznávám, totižto ani miením poznati?“ Tu praví mistr Albrecht Veliký, že dievka svatá ihned řeči anjelově neuvěřila, ale když bieše věčnú čistotu pánu bohu slíbila, protož jest toho posla milého otázala a řkúci: „Kterým se to činem móže státi, neviem?“ Jakož by mohla řéci: Věřím tobě, milý anjele. Tehdy odpovědě anjel jie a řka: „Duch svatý vstúpí v tě a moc najvyššieho zastíní tobě svú mocí.“ Právě jako by kto z múdrých lidí řekl: Nebude toto jistě účinkem člověčím, ale Duch svatý vstúpí v tvé svaté tělo svú mocí, tehda ihned porodíš Syna božieho, Spasitele tohoto lidského národa. Protož tak božstvie chce mieti, že bude v tvém svatém životě. Také k tomu praví mistr Petrus Pražský mudřec a řka takto: „S právem jest mělo toto svaté býti to, což se jest koli narodilo z tvého svatého života, za všechny hřiešné očištěnie mělo obětováno býti.“
Protož tato slova, jakožto mistři píší, nejsú rozumná o Syna božieho tělestném kralování, nebo jest na tomto světě nekraloval. Protož mají býti rozumná duchovně, nebo skrze Davida proroka, jakož praví sám od sebe: „Královstvie mé nenie s tohoto světa.“ Protož potom anjel odpověděl a řka: „Ó, Maria, panno i přesvatá dievko, milá božie Matko přežádúcie, když mě tiežeš, kterakým činem muože se to státi, že boha porodíš, a k tomu čistú pannú ostaneš, protož, což se koli z tebe narodí, bude syn najvyššieho nazván věky věkoma.“ Tehda k tomu anjel jie lépe potvrzuje a řka: „Aj ano Alžběta, tvá příbuzná, počala synem v své starosti, protož tomu jest nynie měsiec šestý, tej, ještoť jest z mladosti bezdětkyně, nebo toho nic nemóž býti, což by pán buoh nemohl učiniti.“ Právě jakož by kto z múdrých řekl: Pán buoh móž toto učiniti, aby bezdětkyně počala, k tomu porodila proti přirozenému běhu, protož takež muože učiniti, aby panna počala a k tomu porodila, a