Kabátník, Martin: Cesta z Čech do Jeruzaléma a Ejipta Martina Kabátníka z Lítomyšle

Litomyšl: Alexandr Oujezdecký (Plzeňský), 1539. Saská státní knihovna – Státní a univerzitní knihovna v Drážďanech (Die Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden) (Drážďany, Německo), sign. 4 A 1029, A5r–K5r. Editor Vajdlová, Miloslava. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[E6v]číslo strany rukopisua údolí, než proto se jim čisté obilé rodí, ale máło síti mohou, protož jest chléb velmi dráh. V Jeruzalémě vína dobrého mají dosti a łacino, ovoce rozličného mají dosti, ale velmi draho, i jiné všecky věci sou dráhy k živnostem lidským.

Na jeruzalémských vinicech viděl jsem křoví vinné divnější, nežli v těchto zemích jest. Pňoví, s kteréhož réví řeží, jest tak tłusté jako pařezí boru vyspělého a některé muož hrubší býti. Vinnic nekopají, ale zapřeha dva búvały do płuhu i obvorávají je na všecky strany, totiž pňoví, a tří nebo čtyří chodí před płuhem, zdvíhají vzhuoru křoví, aby ho nełámali, neb jest réví velmi dłúhé a ztłouští jako dobré holi. Také [E7r]číslo strany rukopisuvinnic netyčí, křoví jest pěkné, řady sazené a řiedké, protož na všecky je strany obvorávati muož.

Zase pak jeda, było ty dni hned po Velice noci, o velikých hrozniech, jakož sem słyšał, chtěł sem zvěděti, a tepruv se zrno zavázało a było jest jako zrno semenečné a hrozen jest již był delší než na velikú píd. Než mandłuov nových času toho dosti jest na trhu było, neb jest u nich toho dosti a jest to u nich najranější ovoce.

V Jeruzalémě křesťané a židé nemají než úzkost velikú. Křesťanuov jest máło, než židuov mnoho, a ty divně trápí, a když se kterému židu duom oboří, jiného jemu nedadí stavěti, leč sobě to miesto u svého pána dosti draho koupí. Také sobě svých vłast[E7v]číslo strany rukopisuních domův opravovati nesmějí, neb jim toho pohané brání, a to proto, aby je trápili. Také když dłouho déšť neprší, tehdy pohané zberouce se, mezi židy a křesťany jdou a tłukú jim nádoby s vínem i jiné potřeby, kdež to najdou, dávají jim vinu, že pro ně buoh deště nedává, že sú pohané a že víno pijí.

V Jeruzalémě židé a křesťané podobně takového oděvu, jako zde chodci. Sukně dobré na sobě mieti nesmějí ani košile tenké podlé obyčeje jich, v domu k své potřebě a k líbosti nic měděnného ani cínového, nadto střiebrného nesmějí mieti, než dčbánky i jiné nádoby všecko hliněnné a mísy dřevěnné, krátce, že nic okrášleného, neb by ihned na sobě pohany měli a přitom by jim i ji[E8r]číslo strany rukopisu

X
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).