Kabátník, Martin: Cesta z Čech do Jeruzaléma a Ejipta Martina Kabátníka z Lítomyšle

Litomyšl: Alexandr Oujezdecký (Plzeňský), 1539. Saská státní knihovna – Státní a univerzitní knihovna v Drážďanech (Die Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden) (Drážďany, Německo), sign. 4 A 1029, A5r–K5r. Editor Vajdlová, Miloslava. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[E1v]číslo strany rukopisuzdi a okna k tomu podobně sou děłána, okna sú také užšie a nad hrobem Pána Krista u vrchu kosteła jest okno veliké a okrouhłé a tiem oknem najvětšie jest světło do kosteła. Nad hrobem Pána Krista jest viežka na čtyřech słoupích vysoká a okrouhłá, jest uděłaná z rozličného kamenie, a to pro to okno, aby netekło na hrob, neb jest všecko klenuté a bez krovuov uděłáno. A dieło všecko jest starodávnie; jakž sou někdy dávno křesťané uděłali, tak stojí, neb jim již pohané nedadí nic předěłávati ani hotového opravovati, leč by jim velmi penězi přepłatili. Nedávno před tiem, než jsem já tam był, ubořiło se kus zdi kostelní, a tak mi pravili, že zabiło dva černé křesťany, a nedadie [E2r]číslo strany rukopisujim toho zase opraviti.

V tom kłášteře jest sedm ołtářuo a napsáno jest nade dveřmi vnitř kosteła sedm věr křesťanských. Černých křesťanuov troje viera: jedni sú, ješto drží křest, světí sobotu i neděli, a ti mají tři štrychy propálené na tváři, hned pod okem jeden podlé druhého. Druzí sou křesťané, ješto drží křest, světí toliko neděli, ti jedno mají dva cajchy nebo znamenie na tváři. Třetí toliko drží křest a ti nesvětí soboty ani neděle a ti mají jediné znamenie na tváři. Čtvrtí křesťané sú řečtí, jiní Arméni, Římané etc.cizojazyčný text A ta každá jednota má v tom kostełe svůj ołtář a všickni na světło nakłádají, neb jest lamp hořících po kostełe velmi mnoho a v [E2v]číslo strany rukopisutěch lampách všecko dřevěnným olejem pálí, totiž olívovým. Také do toho kosteła nenie obyčeje choditi lidu obecnému, a to i domácím, neb tam nesłúží jako v jiných kostelích, aby tam šli, ktož chtie. Pohané, totíž múřeniné, toho brání a nikoli darmo nepustí, neb jest v moci jich. A hrobu Pána Krista pohané najlép požívají, než poutníkom v něm dopustí słoužiti, než jistě penízeť musí mieti, kto chce při słužbě býti a hrob Pána Krista viděti, a netoliko peníze, ale i złaté, jinák nic, jistě věz bez pochybenie. Mně se było dobře zdařiło, že sem ne tak mnoho dał, jako jiní musili dávati, neb ten, kterýž peníze béře od hrobu, nevěděł jest o mně, ale gardyán, maje ke mně miłost, uve[E3r]číslo strany rukopisu

X
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).