Kabátník, Martin: Cesta z Čech do Jeruzaléma a Ejipta Martina Kabátníka z Lítomyšle

Litomyšl: Alexandr Oujezdecký (Plzeňský), 1539. Saská státní knihovna – Státní a univerzitní knihovna v Drážďanech (Die Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden) (Drážďany, Německo), sign. 4 A 1029, A5r–K5r. Editor Vajdlová, Miloslava. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[E1r]číslo strany rukopisuzemi, než nad zemí muož býti zvýše čłověka prostřednieho. Také jest svrchu cełý, dvéře do něho sou małé a okrouhłé, že čłověk, dobře se sehna, těsně tam vejde. Než jaký jest vnitř, neviem, neb mi tam jíti nedał. A také mi bosáci pravili, že tam žádnému nedadí jíti, jediné sám gardyán chodí tam, a to nečasto, než když poutníkom łáme skáłu, a to ještě znamenitějším, když tam přicházejí na pout.

Hrob Pána Krista jest prostřed kłáštera. Také u hrobu nic nenie ozdobeného, jako obyčej v jiných zemiech mají ozdobovati lecjakés svátosti, ale toho tam nenie. Ten kłášter podobný jest k tomu, kterýž jest v Praze u svatého Jakuba, jedné, žeť nenie tak vysoký a také tak veliký, zdá mi se, nenie, než [E1v]číslo strany rukopisuzdi a okna k tomu podobně sou děłána, okna sú také užšie a nad hrobem Pána Krista u vrchu kosteła jest okno veliké a okrouhłé a tiem oknem najvětšie jest světło do kosteła. Nad hrobem Pána Krista jest viežka na čtyřech słoupích vysoká a okrouhłá, jest uděłaná z rozličného kamenie, a to pro to okno, aby netekło na hrob, neb jest všecko klenuté a bez krovuov uděłáno. A dieło všecko jest starodávnie; jakž sou někdy dávno křesťané uděłali, tak stojí, neb jim již pohané nedadí nic předěłávati ani hotového opravovati, leč by jim velmi penězi přepłatili. Nedávno před tiem, než jsem já tam był, ubořiło se kus zdi kostelní, a tak mi pravili, že zabiło dva černé křesťany, a nedadie [E2r]číslo strany rukopisujim toho zase opraviti.

V tom kłášteře jest sedm ołtářuo a napsáno jest nade dveřmi vnitř kosteła sedm věr křesťanských. Černých křesťanuov troje viera: jedni sú, ješto drží křest, světí sobotu i neděli, a ti mají tři štrychy propálené na tváři, hned pod okem jeden podlé druhého. Druzí sou křesťané, ješto drží křest, světí toliko neděli, ti jedno mají dva cajchy nebo znamenie na tváři. Třetí toliko drží křest a ti nesvětí soboty ani neděle a ti mají jediné znamenie na tváři. Čtvrtí křesťané sú řečtí, jiní Arméni, Římané etc.cizojazyčný text A ta každá jednota má v tom kostełe svůj ołtář a všickni na světło nakłádají, neb jest lamp hořících po kostełe velmi mnoho a v

X
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).