Prvé pak, než z tohoto místa odstoupím, celého člověka početí a rození co nejkratčeji budu moci, vážně a uctivě sem vypsati umínil, hnut sa k tomu znamenitými a požitečnými příčinami těmito:
Nejprvé, abych ukázal, jak velikou platnost přináší spatřování těch stránek. Nebo tomu žádný na odpor se postaviti nemůže, že nejprvé k zachování dobrého zdraví a síly přirozené, když totižto našemu přirození vyrozumíme, a moci i všechněch oudův působení, povinnosti, znamenitá při tom nebezpečenství i škody nenabyté, kteréž z nevyšetření některých oudův pocházejíc i smrt uvodí, vyšetříme.
II. Lidem pobožným a Pána Boha se bojícím jest věc utěšena, a kterak může potěšenější býti jako spatřovati obrazy a pěkná podobenství šlechetných cností, kteréž se nacházejí z bedlivého a pilného při oudích těla vyšetření. Nebo oragana oudův našich napomínají nás k střídmosti, matce všech svatých cností a sumou vší pobožnosti. Ty zajisté, když se nad míru přirozenou přeplňují, znamenitou a velikou překážku svaření dokonalému činí. A nedostatkové při první záživnosti se nacházející nemohou při druhé, třetí i poslední záživnosti napraveny býti. Protož z pokrmův přes míru více, nežli přirození žádá nacpaných, záživnosti bývají nespůsobné a zlé, od nichž krev mrzká a nečistá se zarozuje, kazí se dobrá. A všechny oudové po všem těle bývají naplněny zkaženými vlhkostí a tak z neušetření k škodě a k záhubě přicházejí.
III. Aby bylo známé, jakou pilností a jakým mistrovstvím obhraženy jsou ti oudové, kteříž svými povinnostmi k zachování plodu posluhují a k vydávání téhož na svět přirozenou svou mocí nápomocní jsou, jak potom rozličné mají vokliky a šneky i průchody své, aby semeno zachováno bylo. Nebo sme stvoření k zdrželivosti a zajisté lidé by semene svého toliko k potřebnému a pro příčinu plodu vydávání a ne k chlipným žádostem užívali, kdyby bylo přirození naše v prvním člověku v ráji rozkošném skrze hrozný pád se nezměnilo a neskazilo. Nyní pak to naše přirození změněné a pokažené, chlipností a žádostí neřádné, smilné, více je kazí a zemdlují, zdraví a sílu přirozenou odjímají.
IV. Že formování plodu zřetedlný a patrný příklad jest, kterýž napomíná, že lidské pokolení rodí se k zachování přirozené tvářnosti a jistého spůsobu. Poněvadž pak velikou pilností a šetrností přirození lidské plod v životě