Jakoubek ze Stříbra: [Dvanáctero užitků přijímání z kalicha]

Österreichische Nationalbibliothek (Vídeň, Rakousko), sign. Cod. 4557, 90r–97v. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

[92r]číslo strany rukopisua k velikosti cnosti povstúpiti. Nebo dáno bývá tělo Kristovo pod zpósobú malého chleba. Avšak jedno a též tělo jest, kteréž z mrtvých vstalo jest a sedí na pravici Boha Otce, aby pod krátkú neb velikú zpósobú mohlo býti velikosti neproměněné[e]neproměněné] nepromieṅeníe. Nebo jakož dušě většie nenie v sobě u velikém těle nežli v malém, ač obě naplňuje svú mocí. Svatý Augustin: Protož přistup a řci: Pane, mdlý sem a zlámaný, prosím, abych chlebem tvým byl potvrzen a posilněn, jako řečeno jest o svatém Pavlu v skutciech apoštolských v IX. kapitole: Když bieše přijal pokrm, posilnil se jest.

Sedmý užitek jest v lepšie proměněnie. Nebo jakož chléb jeden jsa, obracuje se v tělo člověka, též jeda chléb tento, obracuje se v úd Pána Jezukrista. Svatý Augustin: Slyšal sem hlas na výsosti, řkúcí ke mně: Pokrm sem velikých, rostiž a budeš jiesti, ani ty mne v sě proměníš jako pokrm těla tvého, ale ty sě v mě proměníš. Jakož obecně řiekámy, což silnějšie[f]silnějšie] silněžſſie jest, mdlejšie[g]mdlejšie] mdležſſie přemáhá. A protože Kristus silnější jest toho, jenž jej jie, přěmáhá, když jeho proměňuje. Nebo jako neduživý, když přijímá lékařstvie statečné, neobracuje jeho v svój neduh, ale lékařstvie sě v zdravie obrátí. [92v]číslo strany rukopisuSv. Jan v uosobě Kristově mluví a řka: Kteréž porodily sú, mnohokrát dávají jiným krmiti děti porozené. Já ne tak. Pán Kristus die: Ale tělem mým krmím, sám sě vám předkládám chtě, abyste všickni byli urozeni, protož přistup pamatuje: Pane, beru sě k tobě, aby mě, úd prázné ženy a hřiechu, proměnil v úd pána Jezukrista. Jakož psáno stojí o Saulovi v Prvních kníhách králových v čtvrté kapitole: Vskočíť v tě Duch boží a proměníš sě v mužě jinakého.

Osmý užitek jest, že ta svátost drahá mrtvé obživuje; a protož slóve dřěvo života. Ale slušie znamenati, že pokrm tělesný nemóž vzieti života toho, jenž jej jie, jedné leč prvé ztratí nebo zbaven bude života, kterýž jest najprvé měl. Nebo tělo kuřěte dřieve vlastnieho života bývá zbaveno, nežli v život toho, ktož je jie, obráceno. Též i ty sě musíš najprv života svého, točišto vóličky své, zbaviti, ač chceš skrzě tu svátost životem Kristovým obživen býti. Nebo psáno stojí ve Čtení sv. Jana v šesté kapitole: Ktož jie mě, on živ bude pro mě, to jest skrzě mě. Sv. Pavel: Živ sem já, již ne já, ale živ jest ve mně Kristus. Protož přistup, mysle v sobě: Pane, beru sě k tobě,

X
eneproměněné] nepromieṅeníe
fsilnějšie] silněžſſie
gmdlejšie] mdležſſie
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 22 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).