[91v]číslo strany rukopisudávaje zapomanutie marných kochání, jakož psáno stojí v Piesních Šalomúnových: Píte, přietelé, a opíte[d]opíte] opiti se, najmilejší! Skrzě tělesné opilstvie vídáme lidi mnohé, ani s sebe rúcho svláčie a všěch věcí zapomínají a smysla přirozeného některak pozbývají. Takéžť se přiházie těm, ješto se tělem a krví Pána Krista opíjejí, že šenkéřovi toho vína, to jest Kristovi, rúcho, to jest žádosti zemských věcí, ostavují, a k duchovním věcem jsúce pozdvižení, v nich múdří bývají, ale v světských hlúpí a nemúdří.
Pátý užitek jest navrácenie věcí potracených. Nebo jakož krmě tělesná ty věci navracuje, kteréž skrzě hlad v těle zahynuly sú, též pokrm tento ty věci navracuje, kteréžto skrzě hřiech v duši byly sú zahynuly. Svatý Bernhart: Přistup, chudý člověče, volaje: Pane, všěcky dary tvé milosti v hřiešiech sem potratil, vyvržen sem ot ztracenie cnosti, oblúpen jsem z rúcha poctivosti, beru sě k tobě, abych skrzě tě k věcem potraceným byl navrácen!
Šestý užitek jest potvrzenie v dobrém. Nebo jakož pokrm tělesný posilňuje těla, též tento chléb posilňuje srdcě člověčieho, aby mohlo odolávati myšlení [92r]číslo strany rukopisua k velikosti cnosti povstúpiti. Nebo dáno bývá tělo Kristovo pod zpósobú malého chleba. Avšak jedno a též tělo jest, kteréž z mrtvých vstalo jest a sedí na pravici Boha Otce, aby pod krátkú neb velikú zpósobú mohlo býti velikosti neproměněné[e]neproměněné] nepromieṅeníe. Nebo jakož dušě většie nenie v sobě u velikém těle nežli v malém, ač obě naplňuje svú mocí. Svatý Augustin: Protož přistup a řci: Pane, mdlý sem a zlámaný, prosím, abych chlebem tvým byl potvrzen a posilněn, jako řečeno jest o svatém Pavlu v skutciech apoštolských v IX. kapitole: Když bieše přijal pokrm, posilnil se jest.
Sedmý užitek jest v lepšie proměněnie. Nebo jakož chléb jeden jsa, obracuje se v tělo člověka, též jeda chléb tento, obracuje se v úd Pána Jezukrista. Svatý Augustin: Slyšal sem hlas na výsosti, řkúcí ke mně: Pokrm sem velikých, rostiž a budeš jiesti, ani ty mne v sě proměníš jako pokrm těla tvého, ale ty sě v mě proměníš. Jakož obecně řiekámy, což silnějšie[f]silnějšie] silněžſſie jest, mdlejšie[g]mdlejšie] mdležſſie přemáhá. A protože Kristus silnější jest toho, jenž jej jie, přěmáhá, když jeho proměňuje. Nebo jako neduživý, když přijímá lékařstvie statečné, neobracuje jeho v svój neduh, ale lékařstvie sě v zdravie obrátí.