[24r]číslo strany rukopisuužívati mají, by pak to na jejích stav a povolání[aa]povolání] powolanij nenáleželo etc.cizojazyčný text Tak také když slovem božím se napomínají, neopíjejte se vínem, tak tomu rozumějí, aby nechajíce vína, pivem se ožírali, a tak vždy své ožralství provozovati a je vymlouvati mohli. Jiní opět Davida krále žalm 103., v němž pokládá, že Pán Bůh vyvedl z země víno, aby srdce člověka obveselovalo. Tak vykládají a rozumějí, že u vína a u piva, aby se ním vese[B12v]číslo strany tisku[24v]číslo strany rukopisulili, ustavičně co u lochu ležeti mají, ale slovo boží a všickni upřímní a věrní kazatelé vína, piva ani jiných kterých koli darův božích nám daných nikdá nezapovídali užívati. A zase aby se ožírali, rozkoš plodili a lehkomyslně i nesmírně toho užívali, k tomu také nepovolovali a žádnému v tom nefolkovali. Protož ty, milej bratře, mužeš dobře s bázní boží užívati darův božích, jísti a píti, co potřeba káže a nepotřebať kartousem býti.
[C1r]číslo strany tisku[25r]číslo strany rukopisuOpilství.
Já mám za to, že není hřích, když bych jen jednou dobrý rauš dostal?
Střídmost.
Co prej jeden rauš? Jest i to mnoho, nebo kdo jednou rauš dostane, ten nemůž býti střízlivý, nemůž se také právě modliti, ješto každého času modliti se máme, poněvadž nikdý sebou bezpeční nejsme. A slovo boží napomíná vždycky se modliti a neustávati, což na pobožné lidi sluší.
Tehdy z toho pochází[ab]pochází] pocházy, že [C1v]číslo strany tisku[25v]číslo strany rukopisurauš dostati a ožralcem býti jest hřích, protož nakrátce činiti toho nemáme.
Opilství.
Já nejsem nikdý spůosobnější[ac]spůosobnější] ſpůoſobnějſſy k modlitbě, jako když mám dobrý rauš?
Střídmost.
Tehdy nemusí Pán Bůh spravedlivý býti, aneb daremně a bezpotřebně přikazuje, když velí, aby jeden každý k modlitbám střízlivý byl, poněvadž, jakž ty pravíš, jsi schopnější k modlení, když rauš máš. Ale sluší tobě na to pilně pozor [C2r]číslo strany tisku[26r]číslo strany rukopisumíti, aby tebe ten ožralý čert neoklamal, totiž když by najvíce modlitby potřeboval, tvé srdce, jsa ožralstvím obtížené, že by nemohl na modlitbu mysliti, a v tom by snad i zahynul. Ano když se nětco prospíš, tehdy hlava ještě bejvá těžká, mdlá, truňky přemožená a k modlení nespůsobná. Protož dokudž jsi zdráv a střízlivý, dobré jest se modliti, aby tebe Pán Bůh budoucího všelikého zlého a od pokušení ďábelského uchoval, nebo sic satan dotud tebe v [C2v]číslo strany tisku