[34r]číslo strany rukopisubýti, ale jak jest Bůh pro to na ně vysoce rozhněval a je pokutoval, není nám neznámé, neb my synové a dcery jejích dosavád laskominy máme a do smrti své toho jeden každý z nás zažívati musíme. Co jest bylo to jablko, rozum ukazuje, že jest jablko jablkem. Ale když se gruntu a zápovědi šetří, že Pán Bůh rozkázal Adamovi a Evě, ze všech všudy štěpův rajských ovotce jísti, kromě toliko jeden strom jiných vymínil a jísti z něho [C10v]číslo strany tisku[34v]číslo strany rukopisujablka pod věčnou pokutou zapověděl, tehdy se hned spatří, jak velikej oučinek anebo hřích jest. O jablko není činiti, ale o neposlušnost a zhrzení samým Pánem Bohem a rozkazem jeho, poněvadž se vícejí líbí[aj]líbí] libj Pánu Bohu poslušnost nežli oběti, jakž Samuel prorok Saulovi králi pověděl. Protož z toho rozuměti můžeš, jak o vožírání[ak]vožírání] wožíráni a sebe přeplňování, tak o jiných všech hříších, kteří skrze ožralství se dějí, kterak je při sobě, lehce-li, či těžce, [C11r]číslo strany tisku[35r]číslo strany rukopisujeden každý má vážiti.
Opilství.
Co pak, kdyby mi můj pán připil, neměl bych ho poslechnouti a jemu splniti?
Střídmost.
Nemáš, nebo sem ta řeč apoštolská přináleží, že sluší více Boha poslouchati nežli lidí (v Skutcích apoš. v 5. kap.).
Opilství.
Tehdy by to nebylo pravé propovědění, kdež se vůbec řikává, čí[al]čí] či chléb jíš, toho píseň zpívaj?
Střídmost.
Jest dobře povědíno, [C11v]číslo strany tisku[35v]číslo strany rukopisukdyby se jen tomu právě rozumělo, čí chléb jíš, také píseň spiváš, to jest, tehdáž, když činíš nebo mluvíš to, což pán tvůj rozkazuje dobrého a jemu platného neb užitečného, pokudž se proti vůli boží něčeho v tom ve všem nerozkazuje a neporoučí, jsi povinen poslouchati a tak činiti, poněvadž na jeho chlebě jsi, pakli by se co proti Bohu působiti mezi[am]mezi] mezý tím poroučelo, již té písně zpívati nemáš, nebo vyznati musíš, že Pán Bůh jest také a předně tvůj [C12r]číslo strany tisku[36r]číslo strany rukopisupán a že jeho chléb předně jíš, jakž za něj každého dne v modlitbě svaté prosíváš, chléb náš každodenní daj nám dnes. Protož z toho již jde, že přede všemi věcmi Pána Boha tvého píseň předně zpívati jsi povinen, totiž mluviti a činiti, což se Bohu líbí, a ne, což by proti jeho vůli bylo.
Opilství.
Když jest pak vejborně dobrý víno, k tomu barvy pěkné, medle proč bych se ho do vole nenapil dřív, než by je jiní vypili?
Střídmost.
Aby se dobré víno pilo, [C12v]číslo strany tisku