Hus, Jan: Knížky o svatokupectví

Stadtbibliothek Bautzen (Bautzen, Německo), sign. 4º 24, 105r–207r. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Práce používá také data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (https://vokabular.ujc.cas.cz/) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[156r]číslo strany rukopisurajské dvory. Protož kto chce dobré bydlo míti, slib se do zákona jíti[235]„jíti“ připsáno na okraji.

A ne jáť sám to pravím, ale sv. Bernart. A oni sami to praví, kdy chtí koho v zákon vlúditi, jakož vluzují děti, pacholíky i děvčičky, jenž smysla nemají. Ó, by pomněli, co die papež řečený Bonifacius řka[236]na okraji nečitelný přípisek: „Nikdy nečteme, by páně, to jest Kristovi učedlníci neb jich kázaním k vieře obrácení koho k boží vieře kterým darem popudili[237]na okraji nečitelný přípisek. Jedné ač kto z chudých pokrmy co vóbec by dal, neb nižádnému, kterakýž kolivěk jest byl, pokrm tělestný nebyl jemu zapřien.“ Aj, teď máš, že zbožím a tělestným utěšením apoštolé a jiní světí nevnadili sú ani volali u víru Kristovu, jakož ani Kristus volal, alebrž volal k utrpení a k chudobě, k utrpení, řka[238]na okraji připsáno „Lc 9“: „Ač kto chce po mně přijíti, vezmi kříž svój každý den a poď po mně.“ A k chudobě volaje, řekl jest[239]na okraji připsáno „Lc 14“: „Jedné ač kto neodřekne se všeho zboží, nemuož býti mým učedlníkem.“ [156v]číslo strany rukopisuProtož jakož nesluší u vieru neb v zákon vstúpiti pro sboží a pro rozkoš ani pro dary, tak nesluší nižádného ponúceti[240]„ponúceti“ dopsáno na okraji jinou rukou u vieru neb v zákon dary, zbožím a rozkoší. Protož já vyznávám svú zlú žádost, že když sem byl žáčkem, tehdy měl sem mysl, abych brzo byl knězem, abych tak měl dobré bydlo a rúcho a byl lidem vzácen. Ale zlú tu žádost poznal sem, když sem Písmu srozuměl.

Druhé naučení z té řeči Bonifacia papeže jest toto, že za apoštolóv a za jiných obrácených křesťanóv všecky věci tělestné k potřebě byly sú každému potřebnému obecny. Jakož píše sv. Lukáš, řka[241]na okraji připsáno „Act 4“, že: „Byly sú jim všecky věci obecny“. Ale tak není mezi zvláštními zákonníky, neb ne toliko jich zboží chudým nenie obecno, alebrž mezi nimi druhdy jedno dvéře kostelnie a k tomu některé viecky sú obecny. Ale hrnček, tobolici, groš, peniez, měšec i kápice, to vše zvláštnie[242]litera „n“ dopsána dodatečně nad slovo. A chce li kto dále[243]původně v textu „zvláště“; opraveno pod slovem pomysliti, muož u mni[157r]číslo strany rukopisuchuov

X
235„jíti“ připsáno na okraji
236na okraji nečitelný přípisek
237na okraji nečitelný přípisek
238na okraji připsáno „Lc 9“
239na okraji připsáno „Lc 14“
240„ponúceti“ dopsáno na okraji jinou rukou
241na okraji připsáno „Act 4“
242litera „n“ dopsána dodatečně nad slovo
243původně v textu „zvláště“; opraveno pod slovem
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 4 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).