Bible boskovická, Kniha žalmů

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. M III 3, ff. 235r–264r. Editoři Hořejší, Michal, Voleková, Kateřina. Ediční poznámka

Vznik edice byl podpořen projektem Grantové agentury České republiky č. 20-06229S První tištěný staročeský žaltář (filologická analýza a kritická edice).

<<<<<262r262v263r263v264r>>10>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

SymbAth1,7 Jakýž otec, takýž syn, takýž i duch svatý. SymbAth1,8 Nestvořený otec, nestvořený syn, nestvořený duch svatý. SymbAth1,9 Nesmierný otec, nesmierný syn, nesmierný duch svatý. SymbAth1,10 Věčný otec, věčný syn, věčný duch svatý. SymbAth1,11 Avšak ne třie věční, ale jeden věčný. SymbAth1,12 Jakožto ne třie nestvoření aniž třie nesmierní, ale jeden nestvořený a jeden nesmierný. SymbAth1,13 Takež všemohúcí otec, všemohúcí syn, všemohúcí duch svatý. SymbAth1,14 Avšak ne třie všemohúcí, ale jeden všemohúcí. SymbAth1,15 Takež bóh otec, bóh syn, bóh duch svatý. SymbAth1,16 Avšak ne třie bohové, ale jeden bóh. SymbAth1,17 Takež hospodin otec, hospodin syn, hospodin duch svatý. SymbAth1,18 Avšak ne třie hospodinové, ale jeden hospodin. SymbAth1,19 Neb jakož zvláště jednu každú osobu boha neb hospodina vyznávati křesťanskú pravdú musímy, takež řéci tři bohy neb tři hospodiny obecným křesťanským zákonem zápověd mámy. SymbAth1,20 Otec od žádného nenie učiněn ani stvořen ani porozen. SymbAth1,21 Syn od samého otce jest, ne učiněn ani stvořen, ale porozen. SymbAth1,22 Duch svatý ot otce a syna, neučiněn ani stvořen ani porozen, ale pocházeje. SymbAth1,23 Protož jeden otec, ne třie otci, jeden syn, ne třie synové, jeden duch svatý, ne třie svatí duchové. SymbAth1,24 A v téj trojici nenie nic prvnějšieho neb poslednějšieho, nic věčie neb menšieho, ale všecky tři osoby spoluvěčné sobě sú a spolurovné. SymbAth1,25 Tak ovšem, jakož svrchu řečeno jest, i trojici v jednotě, i jednotě v trojici klaněti sě máme. SymbAth1,26 Protož kto chce spasen býti, tak o trojici drž. SymbAth1,27 Ale potřebie jest k věčnému spasení, aby také věrně věřil vtělenie pána našeho Jezukrista. SymbAth1,28 Jest tehdy viera pravá, abychom věřili a vyznávali, že pán náš Jezus Kristus, boží syn, bóh spolu i člověk jest. SymbAth1,29 Bóh jest z podstaty otcovy před věky narozen a člověk jest z podstaty mateře narozen. SymbAth1,30 Plný bóh, plný člověk, z duše rozumné a z těla člověčieho jsa. SymbAth1,31 Rovný otci podlé božstvie, menší otce vedlé člověčenstvie. SymbAth1,32 Kterýž ač jest bóh i člověk, však ne dva, ale jeden Kristus. SymbAth1,33 Jeden zajisté ne obrácením božstvie v těle, ale přijetím člověčenstvie v boze. SymbAth1,34 Jeden ovšem, ne smiešením podstaty, ale jednotú osoby. SymbAth1,35 Neb jakožto duše rozumná a tělo jeden jest člověk, tak bóh a člověk jeden jest Kristus. SymbAth1,36 Jenž jest trpěl pro spasenie naše, sstúpil do pekel, třetí den z mrtvých vstal. SymbAth1,37 Vstúpil na nebesa, sedí na pravici boha otce všemohúcieho, odtud přijde súdit živých i mrtvých. SymbAth1,38 K jehožto příští všichni lidé mají přijíti, vstáti s těly svými a vydati počet s svých vlastních skutkóv. SymbAth1,39 A ktož sú dobře činili, pójdú v život věčný, ale kto zle, v oheň věčný. SymbAth1,40 Toť jest viera obecná křesťanská, kteréž nebude li každý věrně a pevně věřiti, nebude moci spasen býti.

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 5 měsíci a 26 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).