Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

<<<<<47v48r48v49r49v50r50v51r51v>>>>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

[49v]číslo strany rukopisuTřetí znamení jest, že vše radostně protivné věci přijímá, neb láska skonalá mysl odvrátivši od světa, jakž ji všicku umrtví a že mrtví jsú nečijící. Protož láska všecko snese a strpí a že tím radosti dosahá. Jakož Kristus musil trpěti a tak do své slávy vjíti. A tak kající má tou cestou jíti, kterúž Pán před ním šel. Čtvrté znamení jest nepřátely milovati a jim pro Bůh dobře činiti a za ně se srdečně modliti, neb Kristus na kříži řekl jest: „Odpust jim otče, nebť nevědí, co činí.“[323]Lukáš 23,34 A jinde dí: „Já vám pravím: Milujte nepřátely vaše a čiňte těm dobře, jenž vás nenávidí, abyšte byli synové Boží.“[324]Matouš 5,44 A kdož jest Synem Božím, ten muož býti radosten, neb jest životem věčným jist. A že Syn Boží netoliko za nepřátely modlil se, ale i umřel. Páté znamení jest hotovost pro spasení bližních umříti a sebe pro ně nasaditi. Neb kdož učí nepřátely dobře činiti, dokaž to na sobě a umři pro to, cos učil. Jakož apoštol o tom mluví, řka: „Co mne odtrhne od lásky Páně?“[325]Římanům 8,35 A k tomu řekl: „Bych já neb anjel s nebe, co jináč pravil, než což sem pravil, vám proklatý buď, ale že skutek veliký lásky potřebuje.“ A za bližního smrti se oddati není malá láska, kterúž jest na sobě Kristus dokonal.

{Lásky paterá znamení}textový orientátor Znamení lásky svrchované sú tyto věci: hluboká a srdečná vzdychání, vysoká žádání a mocné myšlení, tesklivé a túžebné čekání, milování žádosti v nějaké otrapě. První znamení jest hlubokého srdce vzdychání, když poznání prvních minulých věcí vnitřnost nabízí[ac]nabízí] nabidij, jako lásku srdce raní, aby toho nechal, neb se ihned tam srdce octne, kdež milost neodpočine, až se milý s milým pomiluje. Neb to jest duše milost s Bohem a milování. Druhé znamení jest vysoké žádosti. Totiž, že se vší váhy své drží a svých míst přirozených žádá, ty věci doluov jako kámen těžké a vzhuoru lehké jako oheň, co jest váhy v tělesných, to jest milost duchovních, když se milostí kdo zapálí, kam klopoce, kam se táhne, nežli do nebe. A k tomu, jenž jest láska a kdo jest láska, evangelista dí, že Buoh jest láska, a kdož v lásce bydlí, v Bohu bydlí a Bůh v něm.[326]První list Janův 4,16 Neb láska jestli světla k světlu se táhne. Třetí znamení jest myšlení mocné, když předejde poklad, což člověk miluje. Jakož o tom Kristus dí: „Kdež jest poklad tvuoj, tu jest i srdce tvé.“[327]Matouš 6,21 I kdož miluje nebe, tam klade poklad srdce svého. I chceš li věděti, kde pokládáš víc, co miluješ tak, že srdce své, svého pokladu poznáš a srozumíš, že když miluješ, počínaje hořeti, budeš zhuoru, prospívaje a mdléti bude od zlého, dokonávaje cnosti. Čtvrté znamení jest túžebné očekávání, neb milost umíněna v tu věc milovnú jest taková, že nic rychlejšího, nic ostřejšího, nic pronikavějšího. Neb nedlí, neodpočívá, dokavadž nad přirození nepronikne všichnu hlubokost, širokost, dlúhost, vysokost snadně váží a túží po tom, kohož miluje, dokavádž k milosti nepřijde a nic se nestydí a nic se nebojí, nic sobě nestýská, nic se nerozpakuje, toho duovod na Jakobovi, že čtrnácte let za Ráchel slúžil. A ona, chot, v písničkách mudrcových dí: „Přes noc hledala sem, kohož jest milovala duše má. V noci, v městě, okolo města, v schránách bitá, loupená, nic se nerozpakovala až i nalezla.“[328]Píseň písní 3,1–4 I bude li láska hledati nebeských věcí, též se na nic nerozpačí. Páté znamení jest milování žádosti v nějaké otrapě, jako těla vytržení, neb apoštol dí: „Živ sem já a již ne já, ale živ sem, ale živ jest ve mně Kristus.“[329]Galatským 2,20 A to mluví jako z těla vynikl, sa živ, ne již sobě, ale Kristu. Neb neživností přirozenou živ jest ve mně Kristus věčností velebnou. Než již tělesnost velebnosti a milosti pozřína a úřadu tělesnosti pro milost již nemáš. A tak vešken se v Boha vstěhuješ, žádaje býti spíše rozdělen s tělem a býti živ s Bohem.

{Zbuzení života čtvero znamení}textový orientátor Neb čtverá věc, jimiž se zbuzuje život spravedlivých: čtení, myšlení, modlení a činění. A z toho vychází svrchované náboženství: tak čti, tak mysl, tak se modl a tak čiň, aby život krotký vedl a prospíval, aby darmo časú svých,

X
acnabízí] nabidij
323Lukáš 23,34
324Matouš 5,44
325Římanům 8,35
326První list Janův 4,16
327Matouš 6,21
328Píseň písní 3,1–4
329Galatským 2,20
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 2 měsíci a 27 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).