[47v]číslo strany rukopisua zvláště ta, kteráž Pán Buoh skrze své umučení nám ukázal, jistú naději milosti obdržení, to jest ten prst, kterýmž svatý Jan Jezu Krista ukazoval, řka: „Ej, Beránek Boží.“[300]Jan 1,29
{Světí Boží prvé okrášleni}textový orientátor Neb světí Boží rozličným obyčejem, prvé světí jsú v ruce Boží jako perly okrášlení. Neb ozdobnost zlata bez perel za nic nestojí, nebo perly jsú skrze pokoru, karbuňkulové jsú skrze horlivú lásku, ti jsú zlato skrze skvúcí poctivost a hedvábí jest ozdoba božská, skrze slávu a čest. Druhé sú v ruce Boží jako růže k vonění. O tom Ekleziatikus dí: „Jakožto přesazení ruože v Jericho, tudíž jakožto ruože štěpovaná na potocích vodních, tudíž jakožto květ růžový v letní den.“[301]Sírachovec 50,8 Neb svatí svú vuoní, to jest pověstí dobrú, všudy vonějí, když v Jericho jsú, totiž na světě, když jsú v hojnosti vody, to jest v zámutcích a v čas letní, když jsú v nebeském království. Neb Jericho vykládá se proměna a znamenává tento svět, jenž jest neustavičný a mění se vždycky, jako měsíc, tak lidé na tomto světě sú neustaviční. {Lidská neustavičnost jako měsíc}textový orientátor Neb jednak jsú plní, jednak jdú dolův jako měsíc, to když se počnou postiti, modliti a almužny dávati. Tu jsú naplně jako měsíc, potom nechají postuov, však se ještě modlí a almužny dávají, ti jsú jako půl měsíce na zhynutí. Potom opouští modlitbu, ale ještě almužny dávají, ti jsú jako čtvrt měsíce, doluov jda. Potom opustí všecko, potom budou měsíc prázdný. A tak leč se jim opět pomuože od zastínění nedbánlivosti, nemohú světlosti dáti. Než když nedbánlivost opovrhou a dbánlivost mocí Boží poznají, počnou se znovu osvěcovati. Třetí světí jsú v ruce Boží, jako prsten k ozdobě. Jakož Buoh řekl: „Živ sem já, mluví Pán, bude li Jekoniáš, syn Joachyma, krále židovského, prsten na pravici míti, odtuď jej strhnu.“[302]Jeremiáš 22,24 Neb hříšní nemají státi na pravici božské, neb Pán Buoh nebyl by jimi okrášlen, ale více ohyzděn a odtuď je strhne a postaví na levici. Jakož v Zákoně napsáno: „A hříšní stanou na levici.“[303]Matouš 25,41 Čtvrtí světí jsú v ruce Boží jakožto zrcadlo, neb Buoh se v ně vzhledá a obraz svuoj k sobě podobný rád vidí. Jakož apoštol dí: „Podobné bytí k obrazu Syna Božího.“[304]Římanům 8,29 A tím jest člověk k obrazu podobný Božímu, když činí skutky dobré, kteréž Buoh dělá, bez kterýchž Bůh býti nemuože, ale hříšní majíť obraz neznámý. O níž též apoštol dí: „Proměnili jsú slávu neporušeného Boha v podobenství porušeného člověka, ten obraz jest marné chvály a ptactva, ten obraz jest podobenství pýchy čtvernohých zvířat, ten obraz smilstva a hodu, ten obraz jest lakomstva a zle hledě, neb zemských věcí vždy žádají.“[305]Římanům 1,23–25 Páté světí v ruce Boží jsú, jako hlína hrnčíře k spůsobení nádobí a k dílu k jeho vuoli. Jakož Izaiáš dí: „Jako hlína v ruce hrnčíře, tak vy v ruce mé, dome izrahelský.“[306]Jeremiáš 18,6 O takových nádobách apoštol k Timoteovi dí: „U velikém domě netoliko jest nádobí zlaté a stříbrné, ale také dřevěné i hliněné.“[307]Druhý list Timoteovi 2,20 {Nádobí zlaté}textový orientátor Nádobí zlaté jsú vůdce a starší lidu. Neb jako přemáhá zlato vešken blesk jiný bleskem svým. Takéž tito nade všecky příkladem ukazovati se mají a lsknúti. {Nádobí stříbrné}textový orientátor Nádobí stříbrné jsú kazatelé, aby to, což praví a rozkazují jiným, sami činili. Neb marná by byla věc jejich, kdyby pravili a nečinili, na nichž by se naplnilo slovo ve Čtení o prvních v Starém zákoně, o nichž Kristus dí: „Neboť praví a nečiní.“[308]Matouš 23,3 {Nádobí dřevěné}textový orientátor Pak nádobí dřevěné sú bohomyslní, o nichž prorok v Žaltáři dí: „Budouť jako dřevo štípené, ješto stojí vedlé zběhův vod.“[309]Žalmy 1,3 {Nádobí hliněné}textový orientátor Nádobí hliněné jsú pracovití, kteříž ačkoli mají poklad milosti, avšak vyznávají křehkost svou. O nichž apoštol dí: „Jakož máme v těle jednom mnohé údy, však všickni údové nemají jednoho skutka.“[310]Římanům 12,4 A jinde k Korintuom dí: „A máme poklad ten v nádobí útlém.“[311]Druhý list Korintským 4,7
Tak mnoho nás jedno tělo sme v Kristu, jakož mnozí údové jedno tělo ustavují. Neb jsú takéž množství věrných spojení věrou a milostí s hlavú svou s Jezu Kristem, s ním jedno tělo jsou. {Údové úřady sobě připisují}textový orientátor A jakož jeden úd druhého údu úřad sobě připisuje,