Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

<<<<<49v50r50v51r51v52r52v53r53v>>>>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

zlo[51v]číslo strany rukopisuděj jest pochlebenství. Jakož Ozeáš prorok dí: „Zloděj všel jest, aby oblúpil lotříky.“[339]Ozeáš 7,1 Vnitřní zloději sou myšlení zlá, to jsú cizozemci, neb od rozličných míst přicházejí. O těch podobně se dí v Knihách Mojžíšových, že Izmaheliští nevejdou v církev mou. Zloději domácí jsú pochlebníci, o nichž dí mudřec v Knihách přísloví v prvním počátku: „Synu, budou li pochlebovati tobě hříšníci, nepovoluj jim.“[340]Přísloví 1,10 „Ale odvrať nohu tvú od stezek jich.“[341]Přísloví 1,15 Třetí zloděj, marná chvála, o té máme psáno v Knihách královských, že David, vida se králem, kázal sčísti lid Boží.[342]Davidovo sčítání lidu je popsáno v Druhé knize Samuelově 24 Ezechiáš ukázal jest poklady své i chrámu Božího. A hned prorok Božím slovem pověděl jemu, že to bude přeneseno jinam. Protož i podnes, kdož v marné chvále, stojí, doufaje o sobě, stává se jemu jako Ezechiáši králi, neb ve Čtení toho se potvrzuje, kdež se dí: „Bude odjato od lidu tohoto a dáno bude cizímu.“[343]Matouš 21,43

{Čtverá věc člověka neustavičnost}textový orientátor Neb čtverá věc jest, ješto činí člověka neustavičného. První jest nemúdrost, o té dí mudřec v Ekleziastiku: „Nemúdrý jakožto měsíc mění se.“[344]Sírachovec 27,11 Druhá věc jest hřích, jakož Jeremiáš dí: „Hříchem zhřešil jest Jeruzalém, proto ustavičen nebyl jest.“ Třetí věc jest netrpělivost, jakož o tom ve Čtení stojí o mistřích a zákonících, že sú trpěti nemohli, když jest je Kristus trestal, Samaritána a Belzebuba, ďábla majícího, nazývali jsou jej.[345]Matouš 12,22–29 A když se dá na trpělivost, již člověk nemuož ustavičen býti a musí stav proměniti. Čtvrtá věc, nedostatek bázně, neb kdež není bázně, o mnohé se věci člověk pokusí. O tom máme v knihách Mojžíšových: „Vystúpivše s bázně i slili tele.“[346]Exodus 32,8

Protož k té věci potřebí jest bohomyslnosti, a k bohomyslnosti sedmerou věcí se připravuje. {Sedmerou věcí připravuje se k bohomyslnosti}textový orientátor První věc jest čistota srdce, jakož v Leviticum psáno jest, že Áron nevcházel do města svatého, jediné leč se prvé umyl. A ve Čtení svatého Matúše: „Blahoslavení srdce čistého, neb oni Boha uzří.“[347]Matouš 5,8 Druhá věc jest pečlivost, jakož Ozeáš dí: „Budu mluviti v srdci jeho.“[348]Ozeáš 2,16 Třetí věc jest opuštění, jakož v Skutcích apoštolských stojí psáno, že Štěpán opustil své věci, mluvil jest s doufáním. Čtvrtá věc jest pokora, o níž stojí psáno: „Když se Pán Buoh zjevil a ukázal Abraamovi v údolí Mambre, jakž se jest v pokoře Abraam ukázal.“[349]Genesis 18,1–8 A Mambre vykládá se dvojím obyčejem, jedno jasnost neb prozření a druhé naplnění. A to Mambre jestiť dvoje pokora, tělesná a srdečná, kterúžto Pán Bůh nebývá vidín, ale schovává se od múdrých a chytrých a zjevuje se malitkým. Pátá věc jest upokojení, jakož Jeremiáš dí: „Seděti budou samotní a mlčeci a pozdvihne sebe nad se.“ A v týchž knihách, že viděl Jakob ve snách řebřík.[350]Genesis 28,12 Takové oči pokorné vidí božské věci. A to vidění viděl jest spě, co jest to spáti, jediné tohoto světa utišiti se od překážek světských věcí, upokojenú býti. O tom snu v písničkách se dí: „Já spím a srdce mé bdí.“[351]Píseň písní 5,2 Šestá věc jest zapálení neb horlivost lásky, jakož o Áronovi stojí psáno: „Když Pán Buoh byl porazil syny izrahelské. Áron z veliké lásky popadl kadidlnici, stál jest mezi živými a mrtvými a je s Bohem směřil.“[352]Numeri 17,12–13 {Mrtvé smrtedlní hříchové znamenají a též skrz živé}textový orientátor Skrze mrtvé znamenávají se hříšníci a smrtedlných hříchuov od života a milosti zhašení. Jakož Ezechiel dí: „Duše, která zhřeší, ona umře.“[353]Ezechiel 18,20 Skrze živé znamenávají se spravedliví s Jezu Kristem království oslaveném, kteříž právě živi jsú byli. Neb se dí o nich: „Smrt jim víc nepanuje.“[354]Římanům 6,9 A v Knihách Múdrosti: „Ale spravedliví navěky živi jsú.“[355]Kniha Moudrosti 5,15 Ale mezi takovými živými a mrtvými stojí kněz na místě Áronově, jménem rozeznání, aby rozeznáno bylo, co dobrého a co zlého, aby z mrtvých učinil živé a z spravedlivých a z dokonalých nikdy nepohnuté. Sedmá věc jest, jenž člověka připravuje k životu bohomyslnému, modlitba. Jakož ve Čtení svatého Matúše napsáno stojí, že kdež se jest Kristus modlil, že otevřína jsú jemu nebesa. Modlitbú má chot

X
339Ozeáš 7,1
340Přísloví 1,10
341Přísloví 1,15
342Davidovo sčítání lidu je popsáno v Druhé knize Samuelově 24
343Matouš 21,43
344Sírachovec 27,11
345Matouš 12,22–29
346Exodus 32,8
347Matouš 5,8
348Ozeáš 2,16
349Genesis 18,1–8
350Genesis 28,12
351Píseň písní 5,2
352Numeri 17,12–13
353Ezechiel 18,20
354Římanům 6,9
355Kniha Moudrosti 5,15
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety a 6 měsíci; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).