[558v]číslo strany rukopisunalezenie a jemu nábožného klaněnie učiněnie. Jelikožto k první stránce vypravuje sv. Matúš, kterak pán Ježíš třinádstého dne po svém časném narození hledán jest od tří králóv pohanských z dalekých vlastí ot východu slunce. My křěsťané, chceme li hledati krále našeho a dietěte, jenž jest nám k našemu spasení narozeno a jeho chceme li nalézti a jemu počestnost učiniti, tehda snažně z svatého čtenie slyšme, kterak velikú žádostí a vrúcím srdcem hledali sú třie králi i nalezli sú jeho. Následujmež v tom cesty jich a šlápějí. O jichžto snažnosti jelikožto k hledání toho přěslavného dietěte vypravuje svaté čtenie. Jenž se počíná těmito slovy: „Když se jest narodil Ježíš,“ to jest slavný a sladký Spasitel, z Panny Marie vedlé časného narozenie, kterýžto podlé božstvie ot Boha otce ot věčnosti jest narozen. To jisté narozenie časné stalo se jest za časóv krále Eroda. Jenž jest byl pohan. A on první cizozemec kraloval jest nad židovstvem, za jichžto kralovánie třětieho léta narodil se jest Kristus. A tak za časóv Eroda krále, jenž jest slúl Aškalonita, vypisuje se znamenie narozenie Kristovo pro jiné Erody. Neb nalézáme v Písmě, že třie byli sú Erodové. První byl jest tento Erodes [559r]číslo strany rukopisuAškalonita. Jenž jest dietky a mláďátka zmordoval a zhubil pro Krista. Druhý Erodes slúl jest Antipas, jenž jest v žaláři sťal Jana Křstitele, Marek 6. Třětí Erodes slúl jest Agrippa, jenž jest sťal sv. Jakuba, bratra Janova, a v žaláři okoval svatého Petra. Jakož svědčí Písmo, Actuumcizojazyčný text 12. Znamenajmež, že bliz až do narozenie krále Ježíše Krista Židé kralovali sú a mazáni sú k dóstojenství královskému, aby naplněno bylo Písmo, jenž die, Genesis 49: „Nebude otjata berla,“ totižto dóstojenstvie moci královské, „a vódce ot pokolenie židovského, dokovadž nepřijde, jenž má poslán býti,“ to jest Syn boží. Dokovadž se vedlé člověčenstvie nenarodí a na svět nepřijde. Ale při svém narození chtěl jest pán Ježíš otjieti u plně moc králového dóstojenstvie ot Židóv, aby se naplnilo proroctvie Daniele 9: „Kdyžť přijde svatý nad svatými, přěstaneť mazánie náše,“ to jest korunovánie k dóstojenství královskému.
A tak se jest stalo, že při narození syna božieho král Erodes, cizozemec a pohan, kralováše nad lidem židovským. A v túž hodinu narozenie Kristova zjevila se jest a ukázala v těch krajinách na východ slunce třem králóm jedna hvězda velmi skvúcie a světlá, stojieci u povětří, a miesta se nehnúci,