Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[495v]číslo strany rukopisuani vídali, ani slýchali jeho mluviece po jeho vzkřiešení, avšak věříme bez pochyby, že sě narodil z Marie Panny, že kázal, že divy činil, že umučen, ukřižován i umřěl a třetí den po smrti vstal z mrtvých k věčnému životu. Protož nám tuto slíbeno bývá blahoslavenstvie věčné, ač v té vieřě setrváme, činiece skutky, ještoť k té vieřě příslušějí, neb viera bez skutkóv mrtvá jest jakožto tělo bez dušě. Svědčí to svatý Jakub. A o těch třech[k]třech] řech kusiech uslyšíte, dá li Bóh, napořád. O prvniem die takto:[63]na okraji připsáno jinou rukou „Sv. Jan Evangelista“ „V ten čas,“ to jest na den vzkřéšenie pána Krista, když učedlníci byli zavřěli sě v tom domu, v němž byli večeřeli poslední večeři s pánem a s mistrem svým[64]nad slovem jinou rukou připsáno „milým“ a přijímali z rukú jeho tělo jeho[65]připsáno jinou rukou na marginálii; k tomu ještě připsáno „svaté“ a krev jeho pod zpósobami chleba a vína. Do toho domu k večeru všel Ježíš zavřěnými dveřmi a řekl jim: „Pokoj vám,“ a ukázal jim rucě a bok i nozě, aby poznali, že on jest vstal z mrtvých, jenž jest pněl před tiem třetí den na kříži a ty rány trpěl pro náše [496r]číslo strany rukopisuspasenie. A v tu hodinu nebyl s učedlníky sv. Tomáš, jehož dnes pamatujeme. A toť die tuto sv. Jan: „Tomáš, jeden ze dvanásti,“ to jest apoštolóv, kteréžto ze jména byl volil pán Kristus, jakož píše sv. Matúš, 10. kapitola. A jeden z nich již sě byl oběsil, to jest Judáš, vida u Veliký pátek, ano Kristus na smrt odsúzen od Piláta. Jakož die čtenie, Matúš, 27. kapitola. Pak die dále: „Kterýžto slove Didymus.“ To slovo Didymus[66]na marginálii nečitelný latinský přípisek někdy znamená sě pochybující. A tak domnievají sě světí učitelé, že to příjmie bylo jemu tepruv dáno od apoštolóv po vzkřéšení Kristově.

Neb viece nežli všickni jiní apoštolé pochyboval jest o vzkřiešení pána Krista. Tak, že ani ženám svatým, ani menším učedlníkóm ani desieti jiným apoštolóm a tovaryšóm svým chtěl věřiti. A protož řekl: „Leč uzřím probodenie na rukú i nohú jeho. A siehnu na miesta hřěbíkóv a rukú svú siehnu do boku jeho, neuvěřím.“ A protož slúl jest Didymus, to jest pochybující. Druhé, to slovo Didymus

X
ktřech] řech
63na okraji připsáno jinou rukou „Sv. Jan Evangelista“
64nad slovem jinou rukou připsáno „milým“
65připsáno jinou rukou na marginálii; k tomu ještě připsáno „svaté“
66na marginálii nečitelný latinský přípisek
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).