rytieřstva nebeského zástupu chválejících Boha a řkúcích: „Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj lidem dobré vóle.“ I stalo sě jest, když odjidechu anjelé do nebe, pastýři mluviechu k sobě, řkúce: „Poďme až do Betléma a vizme to slovo, ješto sě jest stalo, kteréž jest učinil Pán a ukázal nám.“ I přišli sú, chvátajíce, i nalezechu Mariji a Jozefa a děťátko, položené v jesličkách. A uzřěvše to, poznachu o slovu, ješto jim bylo povědieno o tom dietěti. A všichni, ktož sú slyšěli diviechu sě o těch věcech, kteréžto praveny biechu k nim od pastýřóv. A Maria zachováváše všěcka slova ta, snášějící v srdci svém. I vrátichu sě pastýři, slaviece a chváléce Boha ve všěch věcech, kteréž sú slyšeli a viděli, jakož řečeno jest k nim etc. V tomto čtení vypisuje sv. Lukáš čas narozenie Kristova, jenž sě jest narodil léto čtyrydcáté druhé, ciesařě Augusta. Ten slul jest Oktaviánus, ale nazván jest Augustus, to jest rozmnožitel, od rozmnoženie, neb on jest znamenitě rozmnožil ciesařstvie římské. A protož za jeho dní, když jest jiné země a lidi ciesařství římskému podrobil, byl jest obecný pokoj po všem světě. A protož přikázal jest, aby byl popsán vešken svět, aby potom bylo poznáno, kterak rozličné země sú daňmi bezprávnými nebyly obtěžovány. A bylo také poznáno, kterým by obyčějem všěcky země byly zpravovány pod ciesařem římským. A toho známo jest, že Kristus sě narodil v čas najvěčšieho pokoje, jakož bylo dřieve zvěstováno od prorokóv v Žalmě 71: „Vzejde ve dnech jeho spravedlnost a hojnost pokoje.“ A Izaiáš prorok, 2. kapitola: „Nepozdvihne lid proti lidu mečě. A skují mečě své v radlice a sudlicě své v srpy.“ A 9. kapitola: „Bude nazváno jméno jeho předivný rádce, Bóh silný, otec budúcieho věku, kniežě pokoje.“ Tento ciesař Augustus, vida vešken svět upokojený, chtěl jest zvěděti počet královstvie a počet lidí v každém městě i dal vyrčenie a přikázanie, aby byl popsán vešken svět. Svatý Řehoř die