Třetie, má býti almužna dána ochotně. O tom apoštol, 2a Corinthiorumcizojazyčný text 9: „Ne z truchlosti ani z núzě, neb ochotného davatele miluje Hospodin.“ Neb die sv. Jan Zlatoústý: „Takovú tvář přijímá Bóh, kteréž ty činíš, s kterakú ty ochotností činíš.“ A protož psáno jest, Ecclesiasticicizojazyčný text: „V každém dání ochotnu učiň tvář.“ A tak die Seneka: „Nenieť šetřiti, coť dáno bude, ale kterú myslí. Zboží královskému srovnal sě jest úmyslem, ktož jest málo dal, ale rád.“ Neb ktož tak milosrdný jest, dojdeť od pána milosrdenstvie. Jakož sám die, Matúš, 5. kapitola: „Blahoslavení milosrdní, neb oni milosrdenstvie dojdú.“ Avšak slušie znamenati, že almužna jest dielo milosrdenstvie, jímžto člověk bývá od biedy pozdvižen. A ta jest dvoje. Jedna jest tělesná a druhá jest duchovnie. Almužna tělesná jest dielo tělesné, jímžto člověk bývá pozvižen od biedy tělesné. O tom psáno jest Deutronomiicizojazyčný text, 15. kapitola: „Přikazujiť tobě, aby otevřěl ruku svú bratru svému nedostatečnému a chudému.“ A Tobiáš, 4. kapitola: „Almužna ode všeho hřéchu a od smrti zprošťuje a dušem nedopustí jíti do temností.“ A Ecclesiasticicizojazyčný text, 3. kapitola: „Oheň hořící uhašuje voda a almužna opierá sě hřéchóm.“ A tudiež die, 12. kapitola: „Činíš li dobřě, věz, komu dobřě činíš, a budeť milost zbožím tvým mnohá. Dobřě čiň spravedlivému a nalezneš odplatu velikú, ač ne od něho, ale od Boha.“ O tej almužně die Kristus, Matúš, 6. kapitola: „Když činíš almužnu, neroď trúbú trúbiti, jakož pokrytci činie.“ A 3. kapitola, Matúš: „Ktož má dvě sukni, daj jednu nemajíciemu, a ktož má pokrm, učiň takéž.“ Na to die svatý Jeroným: „Cožkoli jest potřěbie lidskému póžitku, za jednu sukni má jmieno býti, ale jiné zbytečné jest.“ A 2. Corinthiorumcizojazyčný text, 6. kapitola: „Vášě hojnost jiných nedostatek naplať!“ Almužna mnoho