Adamová z Aventinu, Anna – Adam z Veleslavína, Daniel: Předmluva k Výkladu pobožnému na žalm devadesátý první sv. Davida …

Praha: Adamová z Aventinu, Anna, 1599. Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. 36 G 16, p2r–p6r; A1r–B5v. Editor Černá, Alena M. (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

E-edice byla připravena díky podpoře programu Strategie AV21 s názvem Anatomie evropské společnosti – historie, tradice, kultura, identita. Práce používá také data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (https://vokabular.ujc.cas.cz/) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[Generovaný obsah]

[A4v]číslo strany rukopisujak na duši, tak na těle, až i tu smrt časnou a porušení těl naších, protože se z nakaženého hříchem přirození a z porušeného těla jejich rodíme.

Z nás samých, kteříž trpíme

Z nás pak pocházejí příčiny těch zlých věcí a pokut, kteréž pro vlastní hříchy a nepravosti své snášíme.

Žal. 89,33

O nichž dí David v žalmu: Navštivím metlou přestoupení jejich a ranami aneb trestáním nepravost jejich.[10]Ps 89,33

Mat. 9,2 a 5

A Pán Kristus pověděl k onomu: Doufej, synu, odpuštěniť jsou tobě hříchové tvoji.[11]Mt 9,2 A opět: Vstaň a choď.[12]Mt 9,5

Jan 5,14

A u sv. Jana k jinému: Aj, zdráv si učiněn, nikoli více nehřeš, ať by se něco horšího nepřihodilo.[13]J 5,14 Odkudž vidíme, že od Boha trestáni a trápeni bý[A5r]číslo strany rukopisuváme, když ho hříchy našími k hněvu popouzíme.

Hříchové sami hříšníky trápí

Mímo to některých hříchův naších ta jest povaha, že sami od sebe duše i těla náše trescí, by pak k tomu žádná zvláštní pomsta Boží nepřistoupila. Zdali ožralství těl naších, závist pak duší a myslí velice nehubí a netrápí? Každá nezřízená žádost (pověděl jeden) sama sobě jest pokutou.

Z lidí, kteříž nás trápí

Některých pak těžkostí a bíd příčiny nejsou v nás ani z nás, ale původ svůj mají z těch a od těch, kteříž nás bez viny naší nenávidí a nespravedlivě ssužují. A takové příčiny jsou toho zlého, jímž pobožní, spravedliví a nevinní lidé zde na tomto svě[A5v]číslo strany rukopisutě od lidí bezbožných, nespravedlivých a nešlechetných utiskováni bývají, jakéž jsou bezbožnost, zlost, hněv, nenávist, nepřátelství, pýcha, vysoké o sobě smyšlení, všetečnost a jiné k těm podobné náruživosti ďábelské.

Z Boha, kterýž tresce

Naposledy, někdy sám Bůh obzvláštní svou a tejnou příčinu mívá, proč na některé lidi tyto aneb jiné těžkosti dopouští.

Jan 9,2

Příklad toho pěkný u sv. Jana na člověku slepém od narození, o němž když se učedlníci tázali, kdo by zhřešil, on-li, čili rodičové jeho, že se narodil slepý, odpověděl Pán, že ani on nezhřešil, ani rodičové jeho, ale že skrze tu jeho slepotu Bůh chtěl zje[A6r]číslo strany rukopisuviti

X
10Ps 89,33
11Mt 9,2
12Mt 9,5
13J 5,14
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 11 měsíci a 1 dnem; verze dat: 1.1.25
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).