[B3v]číslo strany rukopisunám věděti a dobře znáti sliby božské, v nichž nám Pán náš pomoc, ochranu a retuňk připovídá a jako věrný otec vysoce se zakazuje.
Žalm 91. plný slibův Boha a potěšení
A k tomuť nám mezi jinými písmy svatými, prorockými i apoštolskými předně slouží žalm svatého Davida v počtu 91. Nebo tak hojný jest a plný výborných naučení a potěšení, že proti všelijakým strastem, tesknostem, žalostem, úzkostem a protivenstvím, trápením i nebezpečenstvím, zjevným tejným, domácím obecným, denním nočním srdce věřících připravuje, posiluje, upevňuje a nepřemožené činí. A protož mezi jinými svatými žalmy jako ně[B4r]číslo strany rukopisujaká drahá perla se stkví a vysoce vždycky vážen býval.
Suma žalmu 91.
Vyučuje pak, kterak ti lidé, kteříž v nebezpečenstvích, v neštěstí a v bídách postaveni jsouce, k Bohu se utíkají, na sliby jeho důvěrně spoléhají a jako na mocné ruce jeho se kladou, bezpečni jsou v ochraně Boží, Bůh že o ně péči má, jim pomocí svou vždycky přítomen bývá, je opatruje a zachovává. A to nejvíce tehdáž, když se již zahynutí k nim blíží a naděje téměř žádné k vysvobození nepozůstává. Kteréžto zaslíbení jest jedinká a nejvyšší obrana, retuňk a potěšení věrných milých Božích. Pročež i prorok nazývá ji pavézou a ští[B4v]číslo strany rukopisutem a s takovou jakousi obzvláštní okrasou, utěšenými a slibnými slovy je vypisuje, že žádná píseň tak pěkná, ani tak ozdobně složená není, kteráž by se tomuto žalmu vrovnati mohla.
Úžitek žalmu v tento čas morový
Protož slušně milý a vzáctný býti má všechněm dobrým a pobožným křesťanům jak předně pro vážnost, úžitek a naučení gruntovní, kteráž se v něm zavírají, tak i pro tu jakousi obzvláštní okrasu a ozdobnost řeči hojné a milostné. Nyní pak nejvíce potřebí jest ho obecnímu lidu v čas této rány morní, kteráž mezi námi zhusta proskakovati začíná, a strach jest, aby se den ode dne více nesilila a nerozmá[B5r]číslo strany rukopisuhala, aby lidé, vidouce nad sebou a mezi sebú přísnou metlu Boží, v tom strachu a zármutku mohli jako sami k sobě přijíti a znáti to, kterak a na čem mysl svou v takovém nebezpečenství zdraví i života svého postaviti mají.
Mnozí, aby toho zlého ušli, na jiná, zdravější místa se odbírají. Jiní, chudší, nevědouce se kam obrátiti pro nedostatek a nemožnost svou, ač zůstávají doma v obydlích svých a místech nakažených, však nejsouce proti tomu vyučeni, s nemalým strachem a nebezpečenstvím, větším duše nežli těla a zdraví svého, mezi životem a smrtí se pletou.
Příčina výkladu žalmu tohoto
Z kteréžto příčiny já,