ži[p5r]číslo strany rukopisuvobytí svého, jak pro své potěšení v tomto přežalostném času, v němž manželé s manželkami, manželky s manžely, rodičové s dítkami, dítky s rodiči bolestně se rozlučují, též pro jiných, zvlášť sprostnějších, naučení, jak by se v této ráně Boží morové bez urážky důstojenství božského řízení a opatrování jak napravo, tak nalevo chovati měli (o čemž následující předmluva šíře vypravuje), z některých křesťanských Písma svatého učitelův sebral krátký výklad na žalm sv. Davida 91. a jej čeládce vytlačiti dal, přidav k tomu kázaní sv. Cypriana o moru a některé modlitby starých učitelův, k té věci případné a příležité. Ale aby táž práce jeho poslední [p5v]číslo strany rukopisuna světlo vyšla a do rukou lidem pobožným k užívání přišla, tohoť jest nedočkal. Však že ji vám dedikovati a připsati umínil, tomu jsem z nápisu aneb titule výš položeného a jeho vlastní rukou na škartě poznameného vyrozuměla. A protož nechtějíc měniti toho dobrého úmyslu manžela svého nejmilejšího i jeho k vám a rodu vašemu křesťanské náklonnosti, tuž práci a knížku jeho vám oddávám a připisuji, v té naději a s tou žádostí, abyšte ji vděčně přijali a ke cti a chvále Pána Boha všemohoucího i svých duší spasení prospěšně požívali i mne jako sirou vdovu s mými dítkami, a zvlášť v čas potřeby, sobě poručenou měli. S tim vás [p6r]číslo strany rukopisuse všemi vašími Pánu Bohu v jeho mocnou a otcovskou ochranu důvěrně poroučím.
Psáno v Starém Městě pražském v pondělí den pamatný sv. Kryspina, to jest 25. dne měsíce října léta M. D. IC.
Anna z Aventýnu, pozůstalá vdova po dobré paměti panu mistru Danielovi Adamovi z Veleslavína
Krátký výklad na žalm XCI. svatého Davida „Kdož v skrejši Nejvyššího přebývá etc.“ z učitelův křesťanských sebraný a v českém jazyku vydaný
Předmluva o těžkostech a bídách, odkud pocházejí a kterak snášíny býti mají
Jak mnohým a rozmanitým těžkostem, bídám, protivnostem, strastem a nebezpečenstvím poddán jest život lidský zde na tomto světě, není potřebí o tom obšírně vypravovati. Neb to všechněm lidem vůbec příliš vědomé a