Krátký výklad na žalm XCI. svatého Davida „Kdož v skrejši Nejvyššího přebývá etc.“ z učitelův křesťanských sebraný a v českém jazyku vydaný
Předmluva o těžkostech a bídách, odkud pocházejí a kterak snášíny býti mají
Jak mnohým a rozmanitým těžkostem, bídám, protivnostem, strastem a nebezpečenstvím poddán jest život lidský zde na tomto světě, není potřebí o tom obšírně vypravovati. Neb to všechněm lidem vůbec příliš vědomé a z vlastního každodenního skušení hrubě známé jest.
Rozdělení a suma této předmluvy
Nám nyní této přítomné chvíle toliko tohoto dvého bedlivě povážiti sluší: Jedno, odkud a z kterých příčin takové těžkosti, bídy a neřesti na lidi přicházejí; druhé, kterak je člověk křesťanský a pobožný podnikati, snášeti a přemáhati má.
Podobenství o nemocném
Nebo jako nemocnému potřebí jest, aby předně dobře poznal neduh svůj, odkud a z jakých příčin, buďto vnitřních, aneb zevnitřních, původ svůj vzal, potom pak aby proti neduhu svému hledal zřízených pomocí a lékařství, tak i člověku rozličným těžkostem poddanému a bídami sevřenému, náleží: Nejprvé dobře u sebe rozvážiti původ a příčiny těch věcí zlých, jímiž jest obklíčen, a potom ihned hledati a dosáhnouti proti nim pomoci a posilnění. Což se tedy prvního artikule dotýče, má v sobě ten a zavírá dvě otázky: Přední, odkud aneb od koho by takové obtížné a zlé věci na pokolení lidské přicházely a posilány bývaly, druhou, z jakých by se to příčin dálo.
Zlé věci na lidi jdou z vůle Boží
O přednější otázce vězme a znejme, že žádná těžkost, žádná strast a bída, žádné protivenství a nebezpečenství, sumou nic zlého na lidi, ani bezbožné, ani pobožné a věrné, přijíti nemůže bez jisté vůle a uložení Božího.
Důvodové
Toho důvodové z Písem svatých (ať toliko některých krátce dotknu) jsou tito:
Mat. 10,29, Luk. 10,29
Pán Kristus praví u sv. Matouše, že ani jedno vrabčátko (jichžto pár za malý peníz aneb, jakž sv. Lukáš poznamenal, pět za dva haléře tehdáž prodávali) nepadá na zem bez vůle Otce nebeského a není v zapomenutí před Bohem. Mnohémť tedy méně člověku, k obrazu Božímu stvořenému a smrtí Syna Božího draze vykoupenému, jehož duše dražší jest nad všecken svět a tělo chrámem Ducha svatého, může se co nelibého, odporného a škodného přihoditi mímo řízení a jistou vůli Boží.
Mat. 45,5
A v proroctví Izaiáše sám Hospodin všemohoucí