[Naučení Ludvíka z Pernštejna rodičům o vlastním vychování]

Knihovna Národního muzea v Praze (Praha, Česko), sign. V H 30, 1r–108v. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

ško[46r]číslo strany rukopisudně o peníze hráti,

nebť mnozí umějí dozrale uklátiti

a hospodáře častou pobídkú usaditi.

A tuť na něm mnohý [46v]číslo strany rukopisuvyhrati hledí,

[275] co by on měl dáti do roka čeledi.

Škodnátě to věc a nelibá,

zdařiž Pán Buoh, ať jest mne v tom chy[47r]číslo strany rukopisuba!

Račiž mne naučiti hostinské ctnosti,

ať jich poctím v šlechetnosti,

[280] v jídle a pití účastnost přední aby měli,

pokudž [47v]číslo strany rukopisunás k tomu Pán Buoh nadělí.

Rozprávky naše při dobrým kvasu

ať jsú napřed o Pánu Bohu příkladem času,

v jeho [48r]číslo strany rukopisupřikázaní abychom chodili,

[285] žádajíc jemu býti najvíc milí,

kvasy takové abychom uměli míti,

pomnějíc na to, že [48v]číslo strany rukopisumáme umříti.

Dále pak v rozličné kratochvíli

můžeme sobě býti bez škody milí.

[290] Jakáť jest to věc o peníze hráti!

[49r]číslo strany rukopisu

Zdaliž nemuož lepší kratochvíl nastati?

Čísti ale předkuov zachování,

pokudž ukáže v kronikách sepsání,

nebo rozká[49v]číslo strany rukopisuzati na loutnu hudci sříkati,

[295] nebo zpěvákuov ponuknuto buď zpívati,

bude liť pak skokuov a zápasníkuov píle,

[50r]číslo strany rukopisu

i nechť i ti přičiní kratochvíle,

a by pak i dva páry kolcuov spustil:

toho všeho aby raději dopustil,

[300] než by v svém domě [50v]číslo strany rukopisuk škodnému hříchu

měl škodně hráti, i ku posměchu.

Neb ve jhře muož každý znáti,

žeť nemohú všickni vyhrávati.

[51r]číslo strany rukopisu

Ktož prohrají, tiť se hněvají,

[305] a proto na sobě toho znáti nedají.

Tu již ďáblové radostí pleší.

že takový proti Pá[51v]číslo strany rukopisunu Bohu dvakrát hřeší.

A ktož vyhrávají, tiť jsú veselí,

ale jistě té radosti v Bohu nevseli.

[310] Všickni neujdú před Bohem [52r]číslo strany rukopisušrámu,

ktož prohrají, i ktož při zisku ostanú.

Raději rač vésti, jako své dítě,

kterak mám býti živ na světě,

najprv [52v]číslo strany rukopisuPána Boha v paměti maje,

[315] což mé osobě přísluší, dobře znaje,

čím zasluhovati lásky u pána svého,

a v [53r]číslo strany rukopisujaké lásce míti sebe vyzšího,

a přátel jak mám dobývati,

a jak dobytých pilně zachovati.

[320] Maje od tebe vý[53v]číslo strany rukopisubornú správu,

jakú před lichým mám míti výstrahu,

před přátely ošemetnými

a služebníky nevěrnými,

a věr[54r]číslo strany rukopisuných sluh jak užívati mám –

[325] neb já toho v své mladosti neznám –

a jak mám služebníka vésti,

pokudž mi muož v jaké služ[54v]číslo strany rukopisubě snésti,

časem pustiti hřmot na jednoho zpět,

aby se toho lekalo šest nebo pět,

[330] jaké ku platnému služebníku učiniti [55r]číslo strany rukopisuhnutí,

abych ho neuvedl v nadutí,

a jak houf služebníkuov šikovati,

aby jeden druhého bez závisti mohl milovati,

[55v]číslo strany rukopisu

žádný aby nevzhlédal na druhého liše,

[335] raduje se posměchu tovaryše,

pod pokutú takové tretny,

že by mu se mohlo říci: [56r]číslo strany rukopisu„Sluho nešlechetný!“

Ale služebníky abych sobě tak zvésti uměl,

pokudž bych jich najlepší užitek měl,

[340] aby každým bylo všeho [56v]číslo strany rukopisušetřeno,

jako by mu bylo všecko svěřeno:

pochlebníka ošemetného,

žádám při tom naučení tvého,

rač mi to dáti poznati,

X
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 17 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).