[485] veliké odplaty v tom od Pána Boha čekaje,
všickni spolu láskú abychom se spojili
a zlému ďáblu ve všem se protivili,
zpomínajíc na tvá svatá dobrodění,
o nichž nemuož býti na mysl vstúpení.
[490] Člověk jakú lepší za ně odměnu mohl by dáti
než tu, aby mohl bez hříchuov smrti dostáti?
Platnějšíť při smrti čisté svědomí,
nežli všeho světa bohaté jmění,
a toť nás jistě při konci nezmýlí,
[495] bychom jedno dobře živi byli.
Toť nám najvíc na tomto světě zdědí,
zač odplaty čekati máme v nebi:
všickni, starší i my děti,
Měli bychom tam rádi chtieti!
[500] Tohoť třeba žádati dítěti malému,
aby najvíce rostlo k dobrému,
aleť ho šetřiti, co před mrazem květu,
aby se škodně nevrhlo od Boha k světu!
Mnozí rodičové, dokudž mají v plenkách děti,
[505] v takém náboženství dadí se viděti,
nosíce je k Božímu stolu,
s nimi zároveň nesmysléc spolu.
Ó, by na to se rozpomínali,
že ke křtu kmotruov potřebovali,
[510] bez nichž se křest nemohl státi!
I na toť by se mělo potbati.
poněvadž za nemluvňátka na křtu slibovali,
aby za ně také svátost Boží přijímali,
v želejícím pokání hříchy obmyjíc,
[515] za to Pána Boha často žádajíc,
aby podle rukojemného slibu
nebyli kmotrové na chybu,
ale o dítěti aby měli takovú péči,
aby nečinilo skutkem ani řečí
[520] proti Pánu Bohu nic ohyzdného,
rostlo v bázni Boží, varujíc se zlého.
Když pak létu sedmému přijde,
že to dítě běhúnkem bude,
máť se od kmotrouv státi oznámení
[525] a k rodičuom takové promlúvaní,
aby se již na kmotry nebezpečíce,
vzali dítě na péči, což mohú najvíce,
držíce je v báznivé a rozumné stráži
tak, pokudž jim i dítěti za dobré se váží.
[530] Jestližeť pak otce neb máteř při tom smrt zmýlí,
zastaňte přátelé, kteří by najbližší byli.
A tu ať se tepruv právě počne dítě vésti,
pokudž se při něm muož za rozumné snésti.
Ať jest mu často přítomna bázeň,
[535] a z věcí nepříjemných buď hned kázeň.
Pokora s tichostí ať při něm bydlo mají,
pokudž najvíc rodina za příhodné znají.
A z tohoť tepruv dítě, když se tak vésti zdaří,
máť vedeno býti k oltáři
[540] ku příjímaní svátosti velebné.
Tuť jest tehdy spravedlivé a hodné,
tuť se řeč naplní Hospodina,
k čemuž svaté čtení napomíná:
„Maličkým ke mně nebraňte,
[545] jichž jest království Boží, znajte!“
Nuž tehdy, vy hlúpí nebožátka,
kteříž za „maličké“ držíte nemluvňátka,
proč se bláznivě v rozumu dvojíte,
a ktež netřeba, že se tu bojíte?
[550] Poněvadž Pán Buoh smrti hříšníka nechce,
nad toť ostříhá děťátka, co leží v kolébce,
neuškodíť mu zlý duch, nechť se, jak chce, snaží,
když děťátko jest skrze anjela v stráži.
Bez pochybyť Pán Buoh při dítkách svú milostí,
[555] byť jich pak dlúho nedonášeli k svátosti.
Buoh jest najsvětější dobrota,