Hospodin chtě Židy vysvoboditi zpósobil sám sě ukřižovati. To také vysvobozenie člověčie bóh zpósobil, když patriarchu Abrahama z ohně Kaldeóv vyprostil. Neb Kaldeové Ur, točíš oheň miesto boha ctili, a když Abraham nepovolil, jej v oheň vrhli. Ale buoh pravý, jejž on ctil a jemu se modlil, z ohně Kaldeóv jej milosrdně vyprostil. Tehdy jako Abrahama zachoval bez shořenie, takež svaté zachoval v předpeklí beze všeho úrazu. A jakož hospodin vyňal Abrahama a otcem mnohých národuov jej učinil, takež Kristus z předpeklé otcě vykúpil a zástupóm anjelským přijednal.
To také vykúpenie člověčie buoh znamenal, když Lota s čeledí jeho z propadenie Sodomy vyprostil. Z Sodomských jediné dobří vysvobozeni byli, ale zlí ohněm a sírú zahubeni byli. Takež Kristus z přědpeklé jediné dobré vykúpil, ale z pekla zatracených žádného nevyňal. Tehdy žádný neřiekaj „buoh zlámal peklo, a kto by ten byl, ktož by je zasě udělal?“ Nenieť zlámáno, ale ktožť sú tam od prva počátka {světa}marginální přípisek soudobou rukou vešli, nikdyť sú nebyli vyněti, ale tamť vždy bez koncě budú. Ó, milý bože, rač nás toho pekla ostřieci a v tomto životě učistiti milosrdně a tresktati; zde muč, zde bičuj, zde nám rány dávaj, aby nás od věčných bičování vysvobodil. Neb kohož ty miluješ, dieš, že jej chceš tresktati. Prosímyť tehdy, přemilostivý hospodine, aby nás ráčil tak milovati. Lépeť jest nám s protivenstvim k tobě přijíti, než skrze časné prospiešenstvie věčně ztracenu býti. Jsmy liť nepokorni v tresktáni, neposlúchaj, ale chtějmy nebo nechtějmy, vždy nás tresktáním mysl spasiti. Křehci jsmy a bez vrtránie nemóžem trpěti, ale ty, přemilostivý pane, rač nám v tvém pokoji odpustiti. Znamenajmyž pak, že hospodin přikázal Lotovi a jeho čeledi na horu ustúpiti a aby se za se neohlédali, ale na svú cěstu myslili. Takež člověk, jehož hospodin skrze pokánie z hřiechóv vyňal, nemá se ohlédati skrze kochánie na hřiechy, jež opustil, ale má z ctnosti do ctnosti jda vzhóru vstupovati a na dosti učiněnie a na dobré skutky mysliti. Žena Lotova ohlédši se za sě obrátila se v kámen a zvěř a hovada {na púšti}marginální přípisek soudobou rukou líží jéj. Takež člověk skrze ohlédanie a rozjímanie v kochání jako kámen zatvrdne a od hovad pekelných lízán bude a zkušován. A protož na huoru ctností vstupujmy, abychmy spaseni byli, a neohlédajmy sě za sě skrze opakovánie a zatraceni nebudem. Ó, milostivý Jezukriste, nauč nás vstupovati a nebeské věci tak milovati, abychmy na tvé svaté hořě zaslúžili s tebú přebývati. Amen.
Potom o jiném
V dřevniem rozdielu slyšiechom o člověčiem vykúpení. Potom slyšmy o slavném Kristově vzkřiešení. Věděti nám, že hrob boží vysěkán byl z kamene, a vidí se býti jako dvě komórcě malé. Když člověk najprvé tam vende, nalezne malú komórku, jenž vytesána jest v ležatém kameni, ne v zemi, ale nad zemí a jest na sedm aneb na osm šlépějí, tak na dél jako na šíř a vzvýši,