…litorzovité slovo
…echtielitorzovité slovo
„a toho vězenie zbaviti.
Povězte Svobodě, Pýše od nás,
ať se přimluví k králi za nás,
neboť jsme pro ně a vedlé nich zašli
a v to těžké vězenie přišli.“
Hlásní odpovídají
„Věru, myť nesmíme pustiti
ani s žádným o vás mluviti.
Víme jistě, že bychme byli biti,
neb nám přísně přikázali,
abychom žádného neopovídali.
A poněvadž jste již přišli v to vězenie,
již žádnému, ani pánu našemu, nic do vás nenie.
Protož, chcete li zase jíti
a Neštěstí se vyslúžiti –
myť nic lepšího nevíme,
a to my sami z sebe vám radíme.“
Tuž tito, sklopivše každý hlavu,
jdú zase k Neštěstí, vahú pravú,
a řkúc: „Netřebať nám pospiechati,
poněvadž se nám velí vysluhovati.
Vidíte, že Neštěstí mluvilo pravdu nám,
pravě, co jest a přihodí se, to znám.
Protož běda nám, nebožátkuom,
co jsme přišli k velikým zámutkóm!“
Potom ti nepřátelé Štěstí trápili,
že medulánské kníže v kostele zabili –
vedlé samého Štěstí to se stalo,
rychle tu Neštěstí přibylo –
také i florenského jednoho znamenitého,
Laurencius de Medicis jest bratr jeho.
A tak mnohým sú často činili,
že již s nimi velikú tesknost měli,
neb kdež se najlépe nadáli,
vždycky je ti nepřátelé jímali,
trápíc, zsužujíc, i mordovali.
Král Matyáš, uherský mocný pán,
který byl Štěstí velmi znám,
a Štěstí jej také velmi miloval –
to jest vešken svět dobře znal –
proto jej také Starost jala
a k Nemoci slibem zavázala.
A ač jest byl zavázán k Nemoci,
proto měl při Štěstí mnoho moci. –
[…]text doplněný editorem[62]chybějící folia 35 bis r, 35 bis v v restaurovaném rkp doplněna novým papírem
Při těch válkách zjevil se jest rek veliký,
jehož se jest bál člověk všeliký.
Ten tento obyčej jest měl:
když již mezi ně vskočiti chtěl,
místo lebky vzal na se umrlčí hlavu,
maje suchú, bledú všecku postavu,
žáby, hadi všady po něm lezli,
červí se všudy rozsuli.
Maje k tomu kosu v své ruce,
když se rozhněval, sekl jí prudce,
žádného prostě nevybíraje,
u Štěstí i u Neštěstí žádnému neodpúštěje.
Když koli mezi ně vskočil
a ktož jej koli z nich zuočil,
tak před ním každý utíkal,
že to jest Smrt, to každý znal.
Buď na světě král neb ktožkoli,
kohož zajal kosú v městě neb v poli,
každého jest hrdla zbavil,
anebo pod se mocně podmanil,
buď chudý, bídný aneb bohatý,
a byť měl najlepší šaty.