První tištěný žaltář

Praha: [Tiskař Žaltáře (tj. Martin z Tišnova?)], 1487. První tištěný žaltář. Dolní Břežany, 2023. Editoři Svobodová, Andrea (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.), Voleková, Kateřina (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Vznik edice byl podpořen projektem Grantové agentury České republiky č. 20-06229S První tištěný staročeský žaltář (filologická analýza a kritická edice).

[Generovaný obsah]

SymbAth1,19 Nebo jakož obvláštně jednu každú osobu abychom vyznávali bohem a pánem, od pravdy křesťanské nuceni bývámy, tak tři bohy anebo li pány abychom říkali, od obecní se viery zbraňujeme. SymbAth1,20 Otec od žádného není učiněn ani stvořen ani zrozen. SymbAth1,21 Syn od samého otce jest, ne učiněn ani stvořen, ale urozen. SymbAth1,22 Duch svatý od otce i syna, ne učiněn ani stvořen ani zrozený, ale pocházející. SymbAth1,23 Protož jeden otec, ne tří otcové, jeden syn, ne tří synové, jeden duch svatý, ne tří duchové světí. SymbAth1,24 A v této trojici nic nenie prvnieho ani poslednieho, nic většího ani menšieho, ale všecky tři osoby spoluvěčné sobě sú a spolurovné. SymbAth1,25 Tak aby ovšem, jakož již svrchu pověděno jest, i trojice v jednotě, i jednota v trojici ctěna byla. SymbAth1,26 Protož kto chce spasen býti, tak aby o trojici smyslil. SymbAth1,27 Též potřebí jest k věčnému spasení, aby vtělenie také pána našeho Ježíše Krista věrně věřil. SymbAth1,28 Protož tatoť jest viera pravá, abychom věřili i vyznávali, že pán náš Ježíš Kristus, boží syn, buoh a člověk jest. SymbAth1,29 Buoh jest z podstaty otce před věky rozený a člověk

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 2 měsíci a 3 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).