tělesné utrpenie, druhé lítost núze bližnieho, třetie křivdu sobě učiněnú strpěti pro Bóh. V tom trém hyne krev v člověku, ješto mečem prolita bývá v mučenníku. V utrpení tělesném, ač kto pojednú krve neprolé, však ji vytahuje ponenáhlu. A die svatý Bernart: Jest ti kakés mučenničstvo a prolitie krve v ústavném tělesném utrpení; ač jest než to, ješto údy sekají, méně hrozné, ale ež sě dlí, tiem jest těžše. A to j’ těm hodné, ktož nemohú pojednú své krve proliti pro Krista, aby menším, ale z prodlenie těžším mučením ji prolévali. Druhé lítost núze bližnieho vrovnává sě mučenničstvu; neb ktož srdečně lituje koho v núzi jeho a v zámutku trpí s ním […]text doplněný editorem. A o tom obém die svatý Řehoř: Dvojím činem lidé kříž berú, když aneb utrpením svá těla trápie, aneb když mysl trpí, litujíc druhého núze. Třetie, ješto sě vrovnává mučenničstvu, jest, když kto strpí s dobrú myslí cos buď protivného od jiných. Die o tom svatý Řehoř: Strpěti protivná ukáranie a toho, ješto nenávidí, milovati, mučeničstvost jest. Dieť svatý Jakub: Trpedlnost má dokonati skutek.
Čtvrtí jsú, ješto inhed jsú jim nebesa otevřiena. To jsú ti, ješto [sě]text doplněný editorem v své mysli jen s nebeskými věcmi obierají, spatřijíc v milosti božské věci, dívajíc sě jim, vzdy sě rozchutnávajíc v boží milosti. Tyť jest sebú mienil svatý Pavel řka: My sě s nebeskými věcmi obieráme, to j’ v tom vidění znamenáno, ež jsú takovým nebesa otevřiena, ež když svatý Jan byl v tom vzdviženú myslí spatřování nebeských věcí, viděl nebesa otevřěna, jakož tu praví. Neb v takovém myslí vysokých a velebných božských věcí spatřování milost svatá rozmáhá sě k Bohu a milost tělesná a svěcská hyne. A duše sě čistí milostí svatú a silnú; neb silná milost nedá člověku u veliké hřiechy upadnúti a obecných lehčejších hřiechóv poprzněnie brzo přemóž, jako rez s železa silný oheň, a jako když vody krópějka bude brzo u velikém ohni přemožena. A tak učistilým zde jsú inhed nebesa otevřěna. A toho i nám dopomoz, Hospodine. Amen.