Hemming, Mikuláš: Mikuláše Hemminga umění kazatelské

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XVII F 40, 1r–51v. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

zanedbá[37r]číslo strany rukopisuvajíce učení, malou věcí někdy jsouce uraženi, celou hodinu na jednoho neb na dva křičí.

3. Materiacizojazyčný text uchýlení se na stranu taková jest, když se příčina dá k napomenutí, ku potěšení neb ku potrestání, ale tu středmě, jakž komu sluší. Má to uchýlení býti téměř nespatřitedlné, a jako by samo přišlo, neb sic nemá li v učení předešlém základu, to uchýlení nemůž býti k vzdělání. Toho naučení proto má pilně šetříno býti, že častokrát počáteční kazatelé proti tomu hřeší s ujmou božího slova a se škodou posluchačů.

4. Itemcizojazyčný text času k uchýlení šetříno býti musí. Jako když posluchači nemají chuti k slyšení slova božího, neb leniví jsou neb neživí, tedy mají potrestáni aneb potěšeni býti.

5. Navrácení se a odchýlení nemá se zase pojednou státi, ale cíl jeho má připojen býti zase k první částce řeči, o níž bylo mluveno, což se státi nemůže, leč to uchýlení mělo základ v prvním učení, aneb figuru nějakou k tomu na pomoc vzíti. Když nejprvé svaté paměti doktor Martin Luther počal obhajovati učení evangelitského proti papežskému tyranství, tehdáž bylo potře[37v]číslo strany rukopisuba ostřejších ostnů. Protož často činil to odchylování, což jest snadně viděti v jeho psaních. Nyní pak, když učení jest již utvrzeno a zborové spokojeni, skrovnějí se těch ostnů užívati musí. Za tím že není všech jednostejné zavolání ani taková možnost neb váha, nechť tedy na to pomýšlejí počáteční kazatelé, aby středmě a mírně dělali. Jestliže jest kdo žádostiv k těmto regulím a uchýlení se na stranu příklady míti, nechť čte epištolu K Židům, tam toho hojně nalezne.

O 4. věci[ak]věci] w.: O umělém učinění zavírky

Pověděl sem nahoře, jaká má býti ozdoba každého artikule. Tu má již praveno býti o artikule neb kázaní některého zavírce. Při kteréžto věci tohoto má šetříno býti. Nejprv má summovně artikul vysvětlený obnoven býti.

Druhé, důvody kratičce připomenouti, a zvláště pak hlavní. Třetí, připojení učiniti, v němžto vždycky toto tré býti má: 1. Čemu učí ten artikul, 2. čemu odpírá, 3. k čemu napomíná.

X
akvěci] w.
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).