[Pasionál kališnický]

Praha: [Tiskař Pražské bible], 1495. Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. 42 D 36, 254 f. Editoři Stluka, Martin, Kuderová, Pavlína. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

rozum nemuož postihnúti. Ale jelikož ti anjelové křídloma prostředka v tom proročském vidění nezacloňováchu, dávají nám rozuměti, že to, což jest od božieho všemohučenstvie pošlo, to muože naším rozumem poznáno býti. Podlé řečenie svatého Pavla, jenž takto praví: Od velikosti všeho stvořenie poznán bude stvořitel. A kterakžkoli o svaté Trojici mluviti jest nesnadno, avšak pravým srdcem věřiti, že Otec, Syn, Duch svatý jest vše jeden Hospodin, jest duši spasitedlno. A toho muožem rozličným písmem i podobenstvím a rozličnými divy dolíčiti. Najprvé tak se v Prvních knihách Mojžiešových píše, že když Buoh Otec člověka chtěl stvořiti, řekl: Učiňme člověka k obrazu a ku podobenství našemu. Jelikož jest řekl, učiňme, dává nám znamenie, že jest svatá Trojice ve třech osobách. Jelikožto praví k obrazu a ku podobenství, dává nám znamenati, že Otec, Syn, Duch svatý jest jeden Hospodin v sjednané podstatě. To také muožem potvrditi anjelským pěním, neb tak popsal Izaiáš prorok, že anjelé vždy volají bez přestánie a řkúce: Svatý, svatý, svatý Hospodin Buoh. Jelikož praví třikrát svatý, znamenávají se v svaté Trojici tři osoby. Jelikož praví Buoh Hospodin, znamená bytnost v jednostajnosti svatého božstvie. To se také potvrzuje skrze Davida proroka, jenž praví: Požehnaj nás Buoh, Buoh náš, požehnaj nás Buoh i bojte se jeho, všecky krajiny země. Jakož praví třikrát Buoh, znamenají se tři osoby v svaté Trojici. Jakož praví, bojte se jeho všickni, znamenává se, že jest vše jeden Hospodin. Toho také potvrzuje svatý Jan evanjelista a řka: Třie sú, ješto svědectvie dávají v nebesiech, Otec, slovo, Duch svatý. A ti třie vše jedna věc sú. Nebo jakež jest v slunci troje věc: Najprvé, že jest, druhé, že svietí, třetie, že hřeje, paprslek od slunce pocházie, takež Syn od Otce ani učiněn, ani stvořen, ale urozen. A jakež horkost od slunce pocházie a od paprslka, takež Duch svatý od Otce a od Syna pocházie, a jakež přirozenie slunečné v své podstatě samo od sebe jest, takež Buoh Otec v své věčnosti od nikohož než sám od sebe vždy jest. Toho všeho potvrdil jest sám Hospodin skrze rozličné divy. Najprvé, jakž to píše mistr Euzebius, že bliz od božieho narozenie na východ slunce ukázala se tři slunce. A v malé chvíli všecka tři se v jedno sjednala. Druhé píše mistr Eutropius a řka, že když jeden kacieř ariánského bludu jedno dietě křtil a pravého pořádu svaté Trojice osobné jmenoval, než řekl – Křtím tě ve jmě Ducha, Syna a Otce – tak ihned všecka voda křestná zmizala. Třetí div popsal mistr Fulbertus, že když biskup vozaštenský jednoho času mši slúžil, spadli sú jemu na oltář třie drazí kamenové, kteřížto znenáhla spolu se sstúpivše, v jeden krásný kámen se obrátili. Kterýžto

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 4 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).