často by je z toho trestati měl.
Ďábel.
Než v těch zemích, v kterýchž se pití slavně zachovává, tu se obyčejně dobří, pravdomluvní, smělí, věrní, stálí, mužní a udatní lidé nacházejí, což pak vůbec všem dobře vědomé a známé jest. A tak slušně dotčené pití nad jakéžkoli bohatství aneb moudrost a rozumy lidské vysoce váženo a velebeno býti má. Neb i z toho znáti jest, že skrze ně všecky takové neslušné a nelidské zlosti předcházejí a přetrhují se a tudy také spíše větčí chvály, nežli jakého hanění hodné jest, kterýmiž to přičinami všickni ti, ješto nižšího povolání a rozumu jsou, a najvětčí také počet se jich nachází, rádi přistupovati a je za slušné, spravedlivé, klásti budou.
Anděl.
Kdož ďábla v hříších následuje,
ten řečí svou snadně v tom sám se zrazuje,
nemoha zlostí svých na se tajiti,
ale však musí před Bohem těžký počet z toho činiti.
Ďábel.
Jestliže by pak vám od toho kdy co se přihodilo neb vás nenadále potkalo, ješto by v této instrukcí naší nic o tom oznámeno nebylo, tehdy bez pochyby budete dobře věděti, jak se v tom zachovati. Neb přisloví jest, že moudrého nikdá není potřebí mnoho učiti, a protož sme té také naděje, že žádné práce ani bedlivosti vám pro dobré náše v tom lito nebude, neb ne nadlouze to stane, že staří zemrou a mládež v předsevzetí svém z strany pití zroste a dospěje. A tak všickni potom obyvatelé těch zemí, v kterýchž se dotčené pití začíná, nic méně přísně a mocí rukú nad tím držeti budou jako v jiných zemích, v nichž jest se již dobře vkořenilo, zachovavá se, v kterýchžto žádný o to pokusiti se nesmí, aby jak najméně na odpor tomu vstupovati měl. A nýbrž i sám římský císař s spolu s stavy svými vejše jmenovaných zemí, v kterých se od starodávna pití přeslavně zachovává, takovým nařízením svým zvláště a nad jiné stavovati a je sobě znamenitě vážiti musí, kdež pak i my skrze věrnou radu a pomoc váši, jiných těch zemí, v nichž se pití vnově začíná, též panství dojíti a v držení pokojné a bezpečné v brzkým času vstúpiti, nepochybné a dokonalé naděje sme.
Jak člověk mnoho trpěti a zkázu i také smrt pro vlast pekelní podstúpiti má.
Anděl.
Ďábel mnohé rytíře lstí jest k sobě přivedl
a od cesty věčného spasení falší svou odvedl,
kterýžto potom na věčnosti
musí muky za to trpěti bez milosti.