Ďábel.
A jestliže by pak kdo nad již dotčeným připíjením vždy těžkost jakou nésti chtěl, tehdy toho a takového máte předkem pěknými, oulisnými a přátelskými slovy prositi, aby vám v tom k vůli a povolně se najíti dal, všelijaké přátelství jemu připovídaje, aniž také sobě ztěžujte, byšte pak co i nad možnost váši (čehož byšte učiniti neb zdržeti nemohli) přiříkati měli, neb řídko kdy vám k plnění přijde. A protož poněvádž takových oulisných a pěkných řečí vám kupovati potřebí není z té přičiny, ne pyšně neb jak protivně, ale pěkně a přátelsky ke všem dobrým tovaryšům (kterýchž byšte užíti mohli) se ukazuje, neb kdož ptáky chce lapati, ten nemusí kyjem mezi ně házeti, než lahodným pískaním k sobě je lúditi a vnaditi.
Anděl.
Kdo se chce všelijakých nectností varovati,
ten má zlým počátkům na odpor vstupovati
tak, aby potom nepřišlo k tomu,
že by rád žaloval, kdyby věděl komu,
litujíc předsevzetí svého
a žeť jest zaved sebe samého,
ješto, když zdrávě na to pomyslí,
tehdy jistě křesťansky a spasitelně duši svou obmyslí.
Ďábel.
Pakli byšte takovými oulisnými a přátelskými slovy nic v nich obdržeti nemohli, tehdy ztěžujte to sobě před jinými přítomnými tovaryši tak, že byšte toho ničímž nezasloužili, proč by vás sobě ten a takový lehce vážiti měl. A protož proste jich, ať mu přimlúvají a jeho napraví, aby vám ale jediný truňk splnil, a jestliže tak a tím způsobem jeden truňk obdržíte, tehdy ať ho druhý tolikéž prosí, aby ho sobě méně neb lehčejí nevážil nežli prvnějšího, kterémuž jest splnil, a tak daleko méně bude moci neb smíti jemu odpověděti. A když již několiko truňkův jemu se připije, že se malíčko rozveselí, tehdy sám potom vám připíjeti nepřestane, nechtěje najhorším a najzadnějším býti.
O těch, ješto proti připíjení mluví.
Anděl.
Kdož od zlých lidí nic protivného nechce trpěti,
ten nemůž učedlníkem Pána Krista nazván býti.
Než kdož kříže svého na tomto světě útrpně užívá,
ten v nebeském království věčnú odplatu za to mívá,
a protož člověk ctnostný má mnoho nésti
a všelijaké jiné zhovadilé k dobrému způsobu vésti.
Ďábel.
Jestliže by pak kdo skrze již dotčené způsoby k pití připraven býti nemohl, nýbrž že by proti tomu ustavičně mluviti a reptati nepřestával, tehdy