s tím on velmi lehce ve hru vejde
a po své vůli ho napraví,
tak, že sobě pozůstaví,
aby mohl svobodně hřešiti
a bude sobě sám dobře tušiti,
ale tomuť jest se věčně radovati,
kdož v předsevzetí svém ctnostném stále můž setrvati.
Ďábel.
Jestliže by pak vždy kdo chtěl pití se odpověděti, tehdy má to sobě pozůstaviti, aby v místech těch, kdež by připíjení obyčejné bylo, aneb kdyby také hosti a dobré přátely u sebe měl, svobodně jim připíjeti mohl. A zvláště proto, aby sobě lidé tehdáž o něm nesmejšleli, že to z nějakéhož nepřátelství, pejchy aneb z skouposti činí, ješto by tudy nemalú nelibost i také nepřízeň při lidech sobě přivésti a způsobiti mohl. Než, když takovou svobodu sobě pozůstaví a v připíjení překážky žádné míti nebude, tehdy všickni dobří a věrní tovaryší náši, vždycky příčiny příliš dosti míti budou a mohú všudy říci, že v tom místě připíjení obyčejné jest. A mnozí také mohou se i za jeho hostě pokládati, pak ne brzo se kdo najde, aby říci směl a neb sám se vinen dával, že jest závazek neb slib svuoj přestoupil, ačkoli tato najlepší rada náše jest, aby kdož by koli pití se odpověděti chtěl, otci, bratru a neb některému blízkému příteli svému v tom se zavázal, avšak aby mu toho nedržal, na to spoléhaje, že ten, kdož takový závazek od něho přijme, vzhlédaje na blízké přátelství a krevní příbuzenství, nijakž pro jeho i svou lehkost nebude smíti na něho toho pronésti a zjeviti. A to z té přičiny, že vždycky jeden každý radši poctivost, děti, bratří aneb přátel svých vidí a ochraňuje, nežli by jim sám k jakému posměchu neb lehkosti pomáhati měl. A tak skrze takové jeho přestoupení i Kristus, protivník náš (kterýž všecky věci ví) nic méně jeho bude nenáviděti, než jako toho, kterýž jest se sám nad svou ctí zapomenul a ji propadl, v čemž my nemalé zaslíbení, užitek i také fortel a pomoc míti budeme.
Anděl.
Každý přítel neb otec moudrý
má mládencům udělovati dobré rady
a včas je k ctnostem vésti,
aby nemusil za ně těžké pomsty nésti.
Neb kdož toho může spasitedlně napraviti
a chce se k tomu skutečně přičiniti,
ten těžký počet před Bohem musí z toho činiti.
Ďábel.
Pak všickni ti a takoví obmyslové jistě nám všem dobře platní a i potřební sou, neb mnoho sme předéšlých časův skrze služebníky náše takových lidí (ješto sou se pítí odříkali) tím způsobem