obrátě to v smích a hned připíjejíc jeden k druhému na to rcete, však jest nám zapovědíno, a ten, kdož má splniti, ať zase odpoví (a já chci držeti), jakž pak poddaní náši při takových způsobích ten obyčej sou prvé vždycky zachovávali, že sou z těch a takových zápovědí (je tupíc) smích toliko činili a bez pochyby ještě činiti budou. A můžete také podlé toho (ač jestli by kdy k tomu přišlo) i to promluviti, jestliže rytířstvo a páni náši (aby jim císař neb knížata připíjení brániti měli) k tomu přistúpí, tehdy jest se obávati, že i jiné mnohé, daleko těžší a nesnesitedlnější zápovědi na ně a proti nim se obmejšleti a před se bráti budou.
Anděl.
Kdož se větším houfem lidu zpravuje,
ten málo a řídko kdy poctivosti dosahuje.
A zvláště, kteříž všelijaké dobré ctnosti
vždycky mají v nenávisti.
Než těchť jest se přídržeti,
s kterýmiž by se mohl v dobrých obyčejích srovnati.
Neb ty vždycky bez podvodu,
můžeš za přítele poznati, a zvláště v příhodě.
Ďábel.
A jestliže by pak vždy chtěli připíjení vám staviti, tehdy obecní rytířstvo náše mají se sami v tom mezi sebou snésti, a chtěl-li by kdo se toho odpověděti neb varovati, tehdy rcete, že vy to také rádi učiniti chcete, a tak nic se nezařknete, neb rytířstvo spolu s jinými věrnými a milými služebníky nášimi tak jest již navedeno, napraveno, že se takové snešení mezi nimi nijakž najíti ani vykonati nebude moci, v kterémžto takovým vašem podávaní mnozí k vám přistoupí i také vás chváliti budou. A nýbrž za ty jmíni a držáni budete, kteříž svobody i všelijaké jiné chvalitebné, starobylé a i potřebné zvyklosti a způsoby rytířstva pilně i také moudře a opatrně při sobě rozjímáte, i to vám přitom šťasně vinšováno bude, aby mnoho takových lidí (kteříž by svobody své a obdarování jim od nás půjčené více a vejše více, nežli zápovědi jakéžkoli vrchnosti sobě vážili) mezi vámi a rytířstvem nalezeno býti mohlo.
Anděl.
Kdo nechce statku svého chovati,
ten ho můž velmi lehce pozbyti,
a zvláště kvůli tovaryši nectnému,
hledě se tudy zachovati jemu.
Ale takové ďábelské naučení,
v pravdě jest jemu k zatracení,
a protož každému potřebí bývá
varovati se ho jako hada
a ctnostných lidí se přídržeti,
neb skrze ně vší poctivosti můž člověk dojíti.