[Bible kladrubská, Prology]

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XVII A 29, 1r–4v. Editor Pečírková, Jaroslava. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<10<1r1v2r2v3r3v4r4v>>10>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah
[2v]číslo strany rukopisu

Spatřitiť slušie: Přeznáméť sú knihy Genezis, ješto mluvie o stvoření světa, o početí lidského rodu, o rozdělení země, o smiešení jazykóv, o sjití židovském až do Ejipta. Zjevny sú knihy Exodus, totiž výštie s deseti pohromami, s desaterem přikázaním, s duchovními a božskými přikázaními. Vhotově sú knihy Levitikus, v níchžto všeliká svěcená obět, nébrž všeliká téměř serčenie a rúcha Áronova a vešken řád kněžský vdýchává nebeská tajemstvie. Ale knihy Počtu i zdali neosahuje všeho početného uměnie a proroctvie Balámova a čtyřidceti a dvú stanoviští na púšti tajnosti. Deutronomium knihy druhého zákona[3]chybějící text, homoiot. podobenstvie i zdali ne tak má těch, jenž prvnie sú, jako by však prvnějšie nová byla všecka z vetchých. Až dosavád[4]chybějící text, homoiot. Pentateukus, totižto patery knihy jeho, jímižto pěti slovy chlubí se apoštol, že chce mluviti v cierkvi boží[u]boží] bożie. Job příklad trpělivosti, kterýchž tajností svú řečí neobkličuje, neb prostranú řečí počíná a veršovnú plyne[v]plyne] plne a sprostnú koná se, a všecky zákony dviemluvného uměnie položením, přijímaním, potvrzováním, sevřením dokonává. Všeliká v něm slova plná sú smyslóv. A, o jiných ať mlčím, vzkřéšenie těl tak prorokuje, že nižádný o něm zjevnějie[w]zjevnějie] zgewnie ani věrnějie nevypsal a řka: Viem, že vykupitel mój živ jest a v najposlednější deň z země vstáti mám a opět obklíčen budu koží mú a v těle mém uzřím boha, jehožto mám viděti já týž a oči mé mají opatřiti a ne jiný. Položena jest naděje má v lóně mém. Přijdu k Ježíšovi, synu Nave, kterýžto podobu boží netoliko v činech, ale i ve jméně přednášie. Jde přes Jordán, nepřátel královstva podvracuje[x]podvracuje] podwracugi, rozděluje zemi lidu svítězilému a skrze všecka města i městečka, hory, řeky, potoky i krajiny cierkve a nebeského Jeruzaléma duchovnie královstva tiem vypisuje. V knihách Súdcových kolik jest kniežat lidu, tolik podobností má. Rút moabitská Izaiášovo naplnije proroctvie, jenž die: Vypusť, hospodine, beránka, panovatele země, z skály púště k hoře dceře sionské. Samuel na umrtvení Eli a v zabití Saulově svědčí starý zákon shlazenie. Ale v Sadochovi a v Davidovi nového kněžstvie a nového ciesařstvie svátosti svědčí. Malachim, totižto Třetie a Čtvrté knihy královské od Šalomúna až do Jekoniáše a od Jeroboama, syna Nabath, až do Ozeáše, kterýžto veden jest do assyrských vlastí, královstvo Juda a královstvo izrahelské popisuje. Patříš li na histoří pro[y]pro] o zprávu, sprostnáť sú slova, pakli v písmě smysl skrytý ohlédáš, cierkve malost a kacieřóv proti cierkvi bojové zvěstují se. Dvanácte prorokóv knihy v jednoho svoru úzkost stištěny mnoho jiného, nežli v liteře vznie, znamenají. Ozeáš často jmenuje Efraim, Samaří, Jozefa, Jezrahele a ženu smilnú a smilnosti syny a cizoložnici v chýši zavřenú muže svého, mnoho časóv sedieci vdovú a pod rúchem žalosti čakajíci navrácenie muže svého k sobě. Johel, syn Fatuelóv, popisuje zemi dvanácti národóv, húsenicí a chrústem a kobyličkú, rzí poplenijíci zahubenu a po navrácení dřevnieho lidu zvěstuje Ducha svatého vylitého na slúhy i dievky božie, točížto na sto a dvadceti věřících jména, a zvěstuje vylitého na sieni sionské. Neb sto a dvadceti od jednoho až do patnácti poznenáhlu a skrze jednoho ústavné přispořenie povstávajíc patnácti stupniev počet činie, kteřížto v žaltáři duchovně jsú držieni.

VIII

Amos pastýř, oráč, štěpy mořských jahod rozděluje, slovy krátkými nemóž býti vypraven. Neb kto móž hodně vypraviti tři a čtyři hřiechy Damaška, Gazy i Tyra a Idumee a synóv Amonových a Moabových a na sedmém [a osmém]text doplněný editorem stupni proti Židovstvu a Izraheli? Onť mluví k tučným kravám, kteréž sú na hóře samařské a padúcí dóm větší i menší osvědčuje. Onť vidí tvórce kobylkového a hospodina stojiece na zdi obmetané a adamantové[z]adamantové] adamantowu a hák jablek přitahující trýzni hřiešným a hlad na zemi, ne hlad chleba ani žiezni vody, ale slyšenie slova božieho. Abdiáš, jenž se vykládá slúha boží, hřmí proti Edomovi a krevnému i zemskému [člověku]text doplněný editorem a bratra Jakubova nenávistníka kopím vždycky tepe duchovním.

X
uboží] bożie
vplyne] plne
wzjevnějie] zgewnie
xpodvracuje] podwracugi
ypro] o
zadamantové] adamantowu
3chybějící text, homoiot.
4chybějící text, homoiot.
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 6 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).