[Bible kladrubská, Prology]

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XVII A 29, 1r–4v. Editor Pečírková, Jaroslava. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<10<1r1v2r2v3r3v>>10>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

dojišče[1v]číslo strany rukopisuna býti. Dómysl učitedlný i kromě učedlníka chvalný jest. Ne co by nalezl, ale co hledáš, znamenáme. Měkký vosk a k tvoření snadný, ač i řemeslníkové i tvórcové ruce přestanú, však mocí všecko jest, cožkoli móž býti. Pavel apoštol chlubí[i]chlubí] chlubie se že u nóh Gamalielových zákonu se naučil a prorokóm, aby jsa oděn duchovní braní, potom učil bezpečně. Neb brani našeho rytieřstvie nejsú tělesné, ale sú mocná bohu k zboření hrází, rušiece myšlenie a každú hlubokost, ješto se pozdvihuje proti umění božiemu, a jenž jímají všeliký rozum ku poslušenství bohu Kristu, a hotovi jsúce podrobiti každé neposlušenstvie. Timoteovi píše, z dětinstva svatým písmem učenému, a ponúká jeho ku pilnosti čítanie, aby nezmeškával milosti jeho, ješto dána jest jemu skrze vzkládanie rukú kněžských. Titovi přikazuje, aby mezi jinými ctnostmi biskupovými, jehož bieše krátkú řečí vypsal, aby i uměnie písem[j]písem] piſmem nezmeškával a řka: Drž tu, kteráž jest podlé naučenie, řeč věrnú, aby i mocen byl ponúkati v naučení zdravém a ukárati protivníky.

IIII

Svatá jistě sprostnost sobě saméj prospievá a jakéž skrze zaslúženie života božie cierkvi prospievá, tolikéž škodí, ač bořitelóm se neprotiví. Malachiáš prorok, nébrž bóh skrze Malachiáše proroka, tázáše kněží o zákonu. Takovýť jest úřad kněžský, aby otazujíciemu odpověděl z zákona. V Deuteronomu čtli sme: Otěž otcě tvého a zvěstujeť tobě starších tvých a povědieť tobě. V žalmě stém a osmnáctém: Zpievatedlná mně biechu uspravedlněnie tvá na miestě putovánie[k]putovánie] potupowanie mého. A u vypísaní muže spravedlivého, kdyžto jeho k stromu života David, jenž jest v ráji, přirovnáváše, mezi jinými ctnostmi toto jest vyřekl: V zákoně božiem vóle jeho[1]chybějící text, homoiot. mysliti bude dnem i nocí. Daniel na konci přesvátného viděnie die, že spravedliví stkvieti se budú jako hvězdy a rozumní jako nebe hvězdné. Vidíš, kterak mezi sebú vzdáleny sú spravedlivá sprostnost a umělá spravedlivost? Jiní k hvězdám a jiní k nebi přirovnávají se. Kakžkoli podlé pravdy židovské to písmo obé móž se toliko o umělých rozuměti, neb takově u[l]u] o nich čteme. Ale kteříž učení budú stkvieti se budú jako blesk nebe hvězdného a kteříž k spravedlnosti učie mnohé jako hvězdy u věčné věčnosti. Proč Pavel apoštol řečen jest súd zvolenie? Jistě neb bieše súd zákona a svatých písem schrána. Duchovníci divie se učení pána Krista a divie se do Petra i Jana, kterak zákon umějí, poněvádž sú se písmóm neučili. Cožkoli jiným zvykánie a vezdajšie v zákoně myšlenie obyčejně dává, to jím Duch svatý všeptováše neb ukazováše. A biechu jako písmo jest didastiten, totižto naučenie od boha. Dvanácte let spasitel bieše vyplnil a již v chrámě sedie o otázkách zákonných tázáše, viece učí, když múdře tieže. Leč snad sprostným dieme Petra, sprostným dieme Jana, jíchžto každý mohl řieci: Ač nedospělý sem řečí, ale dospělý uměním, poněvádž Jan sprostný jest a rybář, neumělý. Odkad prosím onen hlas jeho. U počátce bieše slovo a slovo bieše podlé boha a bóh bieše slovo? To slovo logos řecky mnoho znamená, neb jest i slovo i rozum i počet i všeliké věci příčina, skrze kterúžto věc všecky věci sú, jenž sú. A to všecko známy na Kristovi.

Pátá kapitola

Tohoť jest umělý Plato neuměl, tohoť jest výmluvný Demoscenes nepoznal. Protož die: Zatratím múdrost múdrých a opatrnost opatrných potupím. Pravá múdrost utratí křivú múdrost a kakžkoli mezi lidmi světskými za bláznovstvie jest jméno kázanie nebo znamenie kříže. Však Pavel mluví múdrost mezi dokonalými, ale ne tohoto světa múdrost, kteráž bývá zrušena, ale kteréž jest nižádné knieže tohoto světa nepoznalo, ale mluví boží múdrost skrytú v tajnosti, kterúž předeslal jest bóh před věky. Božie múdrost Kristus jest, neb Kristus jest moc božie a božie múdrost. Ta múdrost skryta jest [v]text doplněný editorem tajnosti, o niež i známek žalmu devátého jest předepsán. Za tajné synovi, všickni sú v něm pokladové múdrosti a uměnie božieho skryti a jenž v tajnosti bieše skryt, předeslán jest před věky, předeslán a předznamenán a předpodobněn v zákoně a v prorociech. Protož proroci biechu nazváni vidúcí, neb sú viděli jeho, kohož

X
ichlubí] chlubie
jpísem] piſmem
kputovánie] potupowanie
lu] o
1chybějící text, homoiot.
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 6 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).