[Bible kladrubská, Prology]

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XVII A 29, 1r–4v. Editor Pečírková, Jaroslava. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<10<1r1v2r2v3r>>10>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah
[1r]číslo strany rukopisu

Počíná se epištola, totižto list svatého Jeronýma, kterúžto píše knězi Paulinovi, muži umělému, jenž bieše poslal jemu dárky a list svój po Ambrožovi mnichu, vzkazuje jemu úmysl svój, že by chtěl svět opustiti a že má žádost srozuměti písmóm svatým, a tieže mohl li by bez naučitele mieti rozom písem svatých a že by proto s svatým Jeronýmem rád přebýval. K tomu jeho listu odpoviedá svatý Jeroným tiemto svým listem. Kapitola prvá

Bratr Ambrož tvé mi dárky přinášeje, přinesl jest i listy přechutné, kteřížto od počátka přiezni jistotu a již zkušené viery a dávné přiezni znamenie okazováchu. Praváť jest to přieznivost a Kristovým klím spojená, kterúžto ne užitek vlastní, ne přítomnost těl nezchytralá a lísajície pochlebnost, ale bázeň božie a božských[a]božských] k bozſkým písem pilnosti stovařišují[b]stovařišují] ſtowaṙiẛuge. Čtli smy v dávných kronikách, že někteří zputovali sú mnohé vlasti a k neznámým lidem docházeli, moře přepluli, aby kteréž biechu z kněh poznali, přítomně viděli. Tak Pytagoras memfitských mudrcóv, též Plato Ejipt a Architu tarenského a tu krajinu Italie, jenž kdys veliká Řekyna slula, přerobotně zchodil jest, aby jenž v v Athénách mistrem bieše a mocným a jehož učením achademské školy ohlašováchu, byl pútníkem[c]pútníkem] put/kem a učedlníkem, chtě radějí cizie s studem se učiti nežli své nestydlivě vnésti. Potom když uměnie, po všem téměř světě utiekajíce, stíháše, lapen od mořských lotróv i prodán. Také přeukrutného vládaře bieše poslušen, jsa jatým, vězněm a sluhú. Však že mudrcem bieše, větší myslí sebe bieše. K Titovi Livovi[d]Livovi] Linowi, mléčnú[e]mléčnú] mlċenu studnicí výmluvnosti plovúciemu od najzadnějších Hispanie a galiatských vlastí. Některé urozené lidi čtli sme přišlé a jíchžto k ópatření svému Řím nebieše přitáhl, jediného člověka pověst přivedla jest. Mějieše ten věk neslýchaný a slavný všem věkóm div, že do takového města všedše, jiného kromě města hledáchu. Apolonín, anebo ten [magus]text doplněný editorem, jakož lidstvo mluví, anebo mudřec, jakož pytagorští pravie, všel jest mezi Perské[f]Perské] pruſſke, přešel jest kanbazskú horu, Albaní, Skyty, Masagety a přebohatá Indie královstvie ztúlal jest. A naposledy najširší řeku Fizon přešel, přibral se ku Bragmanóm, aby mudrce Iarchu, an sedí na zlaté stolici a pie z Tantalon studnice, mezi málo učedlníky o přirození, o mraviech a hvězdném běhu[g]běhu] biechu slyšal učiece. Odtad skrze Elamity, Babylonské, Kaldejské a Syrské, Medské, Partské, Asyrské a Fenitské, Arabské, Palestinské navrátiv se do Alexandřie, bral se do múřenínské země, aby nahé mudrce a najslovutnější stuol zlatý sluneční opatřil na mělu. Nalezl jest ten muž všady, jemuž by se učil a ústavně prospievaje, vždy sebe lepí byl. Napsal jest tyto přepilně osmery knihy mudřec Gilostratus.

II

Co mluviti budu o světských lidech, poněvádž Pavel, sud zvolenie a mistr pohanský, kterýžto z svědomie takého hostě v sobě mluvieše a řka: Zdali zkušenie jeho ptáte, jenž ve mně mluví Kristus? Po zchození Damašku a Arabie přišel jest vzhuoru do Jeruzaléma, aby viděl Petra a ostal jest u něho patnácte dní? Neb tu tajnosti ebdoadis a gegdoadis, totižto sedmi a osmi dní, budúcí pohanóv kazatel neb učitel měl učen býti. Opět po čtrnácti letech přijem Barnabáše a Tita, vyložil jest s apoštoly Čtenie, aby snad nadarmo běhal byl anebo ještě[h]ještě] gieſti běhal. Máť, neviem, co tajné a vnitřnie práce živého hlasu účinek, že v úší učedlníka z skladačóv úst vyliti silnějie vzní. Protož Eschineus, když bieše v Rodě vypověděncem a čtena byla řeč Demoscenova, kterúž byl měl proti němu, chválijícím všem a divujícím se, vzdech vece: Co pak byli kdy to hovado slyšali svá slova zvučície?

III

Ne protoť to diem, by co takového ve mně bylo, ješto by mohl anebo ote mne slyšeti anebo chtěl se naučiti, ale jímž by horlivost tvá, naučenie a snažnost kromě nás měla by dojišče[1v]číslo strany rukopisuna

X
abožských] k bozſkým
bstovařišují] ſtowaṙiẛuge
cpútníkem] put/kem
dLivovi] Linowi
emléčnú] mlċenu
fPerské] pruſſke
gběhu] biechu
hještě] gieſti
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 12 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).