[203r]číslo strany rukopisupeniežky na chudině vylúdíc, své duše i jich derú. Ó, poznajte, žeť viece rozlité v lidu škodí svatokupčenie nežli které jich v lidu lúpenie. Ó, pomněte, žeť die Spasitel[448]na okraji připsáno „Mt 24“: „I který jest věrný sluha a opatrný, kteréhož ustavil jest pán nad svú čeledí, aby jim dal pokrm v čas? Blahoslavený ten sluha, jehož když přijde pán jeho, nalezne, an tak činí. Věru pravím vám, že nade vším bohatstvím svým postaví ho.“ Aj, páni, slyšte odplatu svú, ač věrné a opatrné sluhy budete. Odplata blahoslavenstvie jest nasycenie bez nedostatku vóle věčné radosti a všeho dobrého jměnie. Neb blahoslavený jest ten v nebesiech, jenž má, což kolivěk chce, a nic zlého nechce. Neb poněvadž bude míti každý v nebesích Boha k své vóli, jenž jest nesmírné dobré, nad něž nebude moci sáhnúti vóle, aby co chtěla viece, protož to dobré, poněvadž se dá člověku blahoslavenému, dá s sebú všechny jiné věci k jeho vuoli. A to míní Kristus, když die, že nade všecky věci dobré své postaví ho, a tak nade vším svým bohatstvím. Ó, věrný křesťane, [203v]číslo strany rukopisuneztracuj toho věčného bohatství za časné a kratičké[449]„za časné a kratičké“ připsáno jinou rukou nad řádkem, nesmírného za velmi malé a utěšeného za tesklivé[450]ve větě je škrtáno a na okraji opravováno: škrtnuto „a časné a velmi kratičké“; symbolem pro vypuštění označeno „utěšenie“; na okraji připsáno „utěšeného“. Ó, hledajte najprvé královstvie nebeského, majíce je najvíce v své žádosti a tak stojíce o ně všemi svými mocmi. A tehdy, jako die Spasitel[451]na okraji připsáno „Mt 6“, „budú vám dány všechny potřebné věci“. Ale jest otázka: poněvadž jest mnoho svatokupcóv, jako[452]opraveno z původního „jakož“ z prvních dóvodóv a z nynějších obyčejóv vědomo jest, a duchovní ustavili sú sobě, aby nižádný neslúl svatokupec, jedné ač před nimi vedlé jich ustavení bude dovedeno, kterak tehdy nad svatokupci bude kto moci mstíti, ani sami sú súdce? A oni mají moc, že koho chtí, toho súdí, a provedúce svědky falešné, i žalařují[453]opravováno nad slovem, z původního „žalují“, klnú, mučie a druhdy pálé. Jakož sú Annáš a Kaifáš s mistry svými a s kněžími nevinného kněze Ježíše Krista, Boha pravého, za kacieře zamordovali. A dovodiece a řkúce[454]na okraji připsáno „Io 19“: „My zákon máme a vedlé zákona má umřieti.“ A tak kacieři, Písmo zle držiece a svědky křivé vyvedše, ukřižovachu Ježíše. K tej otázce najdřieve diem každému vóbec, jako sv. Pavel die