[247]číslo strany rukopisuprotož dobře nás ono Písmo napomíná řka: Synu, přistúpaje k službě Boží, stuoj v bázni a připrav duši svú ku pokušení! Velímť jest lépe v bázni státi v pokoře, než v hrdosti úfajíc sobě, i padnúti neopatrně. A když sě připraví člověk, čekaje puotky, svítězí spěše, nežli když přijde puotka z nedojiepie. A tak, ješto tuto die Písmo staré: Připrav svú duši ku pokušení! To die svatý Bernart: Vystřiehámť vás, bratřie, ižádnýť nenie na zemi bez pokušenie. Bude li snad komu odjato jedno, bezpečně anebo snad s větším strachem čekaj druhého! Nikdy, donidž kto jest v tomto těle smrtedlném, plného pokoje a svobodstvie nemóž jmieti a bezpečstva. Potřebie jest toho, aby přicházela pokušenie; neb ktož statečně bude bojovati, korunu vezme. S čím bychom pak bojovali, kdyby nebyl, kto by nás vzbúzel? Kde jest vítězstvo, nenie li boje[gx]boje] bogie? Milosrdně Bóh s námi činí, že přepúštie pokušenie a pomáhá nám svítěziti. A protož, jakož moře nemuož býti v pokoji, by jím větrové nehýbali, tak ani náš zdejší život muož prázden býti pokušení; ale tak jest pln jeho, že vešken náš život podobně jest nazván pokušením a rytieřstvím, jakož die Job: Rytieřstvieť jest život člověčí na zemi. A protož dnes příčinu majíc mluviti o tom vítězstvu, pamatujíc, že i náš Spasitel Kristus trpěl od ďábla pokušenie a svítězil, znamenajte troji věc, ještoť k nám příslušie o vítězstvu: jedno, co nás vzbúzie pokušením k rytieřství; druhé, kterým činem máme svítěziti, každú věc všelikého pokušenie potkajíc podobnú věcí; třetie, který svítězství užitek vezmem.
Sedmera věc jest, ješto každá ne jednú, ale rozličnú věcí pokúšie nás a vzbúzie k vítězstvu, ale úmysly k sobě nepodobnými. Vzbúzie nás Bóh, ale ten chce skrz to dobrému našemu. Vzbúzejí nás bližní naši, chtiec tomu, ješto máme, aneb chtiec skrze to napásti svú vóli. Vzbúzie ďábel, a ten by nás chtěl zahubiti. Vzbúzí svět, a ten nás často oklamává. Vzbúzí nás mnohokrát tělo