[Právní sborník Krameriův]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. V C 9, 1r–88v. Editor Jamborová, Martina. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<<<68r68v69r69v70r70v71r71v72r>>>>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

[70r]číslo strany rukopisukterý porobený byv, však byl by umřel, neb ižádný neosta živ, jedno Noe a jeho synové a jich děti, a ti jsú nebyli porobeni. Jiný člověk praví, kterak Noe s svých synóv jednoho druhému v robotu dal. To porobenie sešlo tak potom, jakož my potom dobře ulíčímy. Také pravie někteří lidé, že se jest také počala robota na Ismahelovi, Abrahamovu synu, ale svaté písmo nazývá Ismahele robina nebo děvčina syna, jako jest pravda, nebo jej jest jměl Abraham s svú děvkú v cizoložství, proto i on nebyl ižádného robotný. Pakž pravie někteří lidé, že se jest robota počala na Ezau, protože on svému bratru Jákobovi žehnánie prodal za varmuži, neb Ezau jměl správně žehnánie jmieti, ale jich obú Marie laskavějšie jest byla na Jákoba nežli na Ezau i shodi tomu, že se Jakobovi žehnánie dostalo. Proto pravie někteří lidé, by jemu jeho bratřie byl by v robotu daný, ale toho nenie. Ještě nenalézámy v starém písmě nikdež, by který druhému poroben byl, my nalézámy také v našem zemském právě, že se ijeden nemóž porobiti, neb tomu otpovědie jeho příbuzní dobře s právem. My máme ještě viece ulíčenie. Buoh stvořil v šesti dnech nebe i zemi a to všecko což v nebi i na zemi jest, i odpočinul jest sedmý den. Sedmý též den přikáza také zdržeti, ale jiné léto, nebo sedmý rok to slovieše léto vyproštěnie. Tehdy jsú jměli prostí i svobodní pustiti všechny vězně i jaté a ještě jsú v robotu taženi byli. Padesátý rok nebo léto kdyžto přišlo, tu slulo veselé, to tehdy musil všelikaký prost a svoboden býti, leč chtěl, leč nechtěl. Tehdy opět ijeden nebyl poroben. Také nám dal buoh vieře znamenie na jednom peniezi činiti jeho. Židé pokušováchu, bylo li by césařovi úrok dáti tiežíce. Tehdy vece náš milý Ježíš Kristus: ukažte mi peniez úročný. Židové jemu ukázachu peniez. On jich otáza: Čí jest obraz a písmo na peniezi: Oni otpovědiechu: Césařóv. Tehdy Ježíš vece: Protož dávajtež césařovi, což jest jeho, a cožť jest božieho to bohu. Mínil buoh takto, že duše k bohu slušejí, ale ot

X
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 14 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).