Kdež člověk v které jiezdě jest a jest hantmanem, vyjedú li lidé bez něho i bez jeho panoší a učinie škodu jeho pánu nebo jeho manovi neb jeho příbuznému neb komužkoli bez jeho rady i bez jeho spomoci, přiseže li o to sám třetí, on ostane bez škody i bez placenie a neučinie proti své cti a vieře.
Kterak novú ves počínají s novým stavením, tu móž té země pán dobře platu i úroka potřebovati s toho tak, jakož by bylo těm dělným lidem polovice obilé ostalo a knězi desátek, a kteréž právo jiné vsi mají, též i tato má mieti.
Umře li sedlák dědiny, jenž jest za polú lénie a neostaví li děti po sobě, to polú lénie jest jeho pána, jehož člověk jest anebo toho božieho domu, jehož jest. A jestli on svobodný, tehdy to polúlénie jest obecnieho posla nebo biřicóv. A má li jiné zbožie, to móž za zdravého života neb na smrtedlné posteli komuž chce dáti. A má li on viece dědiny, než polúlénie, ta se má poprávci dostati. Ostaví li nábytek a o tom nerozkázav, ten se má dostati pánu tej země.
Pustí li který pán svého porobeného člověka svobodna, ten obdrží svobodného zeměnína právo, ale on nemóž dál vstúpiti na svém svobodenství, a to proto, že jest dříve porobeným byl. A pustí li svěcké knieže svého služebného svobodna, jenž jest urozený ot rytieřského urozenie, ten obdrží prostředných svobodných právo.
Snidú li biřicové v které hrabstvie té země, pán má svých porobených lidí některé prázdny pustiti, aby biřicóv nečinil, ješto by svobodni byli.
Ktož své právo ztratí před kterým rychtářem, ten jest své právo vždy ztratil. A příde li on před který súd nebo před jiný súd a kto jeho z toho nařkne, ten jej má přesvědčiti těmi