lidi rozličných věr a jazykóv a každá viera nebo jednota mají své kostely a zprávce: Řekové a Římené, Turci a židé, a každé té jednoty jest velmi mnoho, však Turkóv jest najviec a židóv. Turci kostelóv svých mají mnoho, než žádný žid, Řek ani křesťan do něho nechoď, leč by chtěl jich vieru přijeti a obřezati se dáti. Tehdy každého takového Turci přijmú a k němu se přívětivě mají, lásku k němu okazujíc, dávajíc jemu penieze i jiné pomoci jemu činiec, jakžto k němu milost má, tak se i dary k němu ukáže. Jakož se mnozí na tureckú vieru dávají, a což sem rozuměti muohl, že najviec proto, aby peněz dosti měli. Jakož sem jednoho viděl i znal, kterýžto při tom času, když sem tam byl, dal se obřezati a přijal vieru jich, proto sem nemuohl znáti, by co lepší byl než jako prvé, i zuostal u nich.
V Konstantynopoli jest hrad nad samým mořem vzdělaný dosti nákladně a v ohradě jest veliké a na prostředně veliké hoře leží. A hned pod samú horú scházie se Bielé moře s Černým mořem a žádný koráb, kterýž plyne z Benátek, nemuož jinudy připlynúti k Konstantynopoli než pod hrad ciesarský. Také ciesař turecský na tom hradě dvorem jest ustavičně.
Ciesař turecký jest pán bohatý velmi na střiebro, neb vdycky u jeho dvoru z samého z střébra penieze dělají, kteřížto peniezi slovú aspry, a svým žoldnéřuom a jich jazykem jenčářóm obyčej má každý den službu platiti, a to rozdielně, jakož na kom vidí a jakžto zasluhuje. Některý má služby zapsáno sto aspróv na den, jiný puol druhého sta, některý padesát, některý 30ti, chudší 20ti. To jest skoro obecno u něho platiti po 20ti najniším služebníkóm, jakoby v Čechách nádvorníku nebo dělnému pacholku, ješto takový nic s vojnú činiti nemá, a již pak najšpatnějšému po čtyřech asprách na den. Aspra platí čtyři penieze bielé.
V Konstantynopoli jest lázně veliká velmi a dielem čistým udělaná, v těchto zemiech našeho jazyka neslýchaná, mnohým ovšem nevídaná. V té lázni jest komórek velmi mnoho na rózno sem {lázeň v Konstantinopoli}marginální přípisek mladší rukou