Metlinger, Bartoloměj: Náramně užitečná zpráva, kterak vnově zrození děti chovány i vychovány býti mají…

Olomouc: Milichthaler, Bedřich, 1588. Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. 54 S 841, M8v–R1r. Editor Černá, Alena M. Ediční poznámka

Vznik edice byl částečně podpořen projektem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. LM2015081 Výzkumná infrastruktura pro diachronní bohemistiku (RIDICS, http://vokabular.ujc.cas.cz) v rámci Projektu velkých infrastruktur pro VaVaI.

[Generovaný obsah]

[O6r]číslo strany rukopisunádobce dřevenné, v nížto krajíc režného chléba rozvařen jest, a zase vystydla, neb cukrované vody, kdežto v žejtlíku[l]žejtlíku] zytlijku vody 2 loty cukru rozvařeny sou, tak dlouho, jak se vajce na tvrdo uvaří, aneb nětco k tomu podobného dáti, zvláště jsou-li děti dobře zsileny. Pakli sou ještě mladí, jako okolo roku, a chce je vostaviti, dávaj mu z korbelíku neb ze dčbánku píti kozího mléka s čtvrtou částkou vody vařeného. Když pak je vostaviti chce, má jemu tytýž lekvaře cukrové a chleba dávati. Pakli dítě s nezbedným pláčem[53]pláčem: plaċem cecka hledá[54]hledá: hlédá, rozdělaj myru u víně a potři tím okolo bradavice prsní, aneb pelynkovou mízkou, přisaď dítě k prsu, ať jej sse.

Zpráva neb řízení tříletých dětí[55]dětí: Děti

Když děti sou ve třech letech, přirození jejich mnohého pokrmu žá[O6v]číslo strany rukopisudá, ten má jim pořádně podlé potřeby dáván býti, pomálu a počastu. Děti v jídle nedostatku žádného míti nemají, protože rostou, mnoho suchého chléba a ryby jísti zažívání kazí. Zlý pořádek v mladosti ukazuje se v starosti. Sumou pořádek dětí v jídle a v pití má vlhký býti. Neb na vejš, na šíř i na hlubokost přirození svého ruosti musejí, což bez vlhkosti není. Mají také děti pořádnú práci míti, skrze níž přirozená horkost v nich se rozmáhá, rozšiřuje a v oudech jejich zmocňuje se.

Nemoci dětem na větším díle případné[56]případné: pṙipadné

Když děti nemocní sou, dokudž prsuov požívají, tak chůva chovati se má, jako by ona sama touž nemoc měla. Jestli chůva plná a barevná, tehdy má pouštěti z žily. Byla-li by pak bledá i churavá, snad poči[O7r]číslo strany rukopisuštění potřebuje, což všecko státi se má prvé, než dítěti k nemoci jeho rada se dává. A toť jest přední i první věc ve všech nemocech dětinských. Některé nemoci přicházejí dětem prvé než zuby mají, některé potom.

O prašivinách dětinských

Prašiviny, kteréž dětem na větším díle při oblíčeji[m]oblíčeji] oblijċege a tváři přiházejí se, dvojí sou. Jedny s svrabem a svěděním, druhé bez toho; rozmáhají se od zbytečnosti krve a jiných vlhkostí vnitř v hlavě přicházejí. Znamení předcházející toho sou, když dítě mdlé jest a mnoho pláče neb křičí.

Proti tomu má chůva lehké krmě na noc jísti, každého pokrmu do hlavy vstupujícího se varovati. Dítě má voholiti a na ty strupy manholtové lístí přikládati. Neb ono vlhkosti zlé ven táhne. Pakli prašivina zevnitř jest bez strupuov, pomazúj[57]pomazúj: pomazuog jich touto níže

X
lžejtlíku] zytlijku
53pláčem: plaċem
54hledá: hlédá
55dětí: Děti
56případné: pṙipadné
moblíčeji] oblijċege
57pomazúj: pomazuog
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 7 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).