Studnice života

Praha: Melantrich z Aventina starší, Jiří, 1554. Knihovna Akademie věd České republiky (Praha, Česko), sign. TH 1305, A2r–Aa8v. Editoři Sedláčková, Anna, Timofejev, Dmitrij. Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

najvyš[A5v]číslo strany rukopisuších až do najnižších, od najstarších až do najmladších. „Není spravedlivého,“ David v žalmu[42]žalmu: Zialmu začátek komentované pasáže13.konec komentované pasáže[43]13.: XIII praví, „ani jednoho není, začátek komentované pasážekdo bykonec komentované pasáže[44]kdo by: kdoɓy rozuměl, není, začátek komentované pasážekdo bykonec komentované pasáže[45]kdo by: kdoɓy se na Boha vyptával. Všickni se uchýlili, všickni spolu neužiteční jsou učiněni, všickni od pravdy k klamu, od spravedlnosti k nepravosti, od svatých ctností k nešlechetnostem, od střídmosti k ožralství, od zdrželivosti k obžerství, od milostivosti k tyranství[46]k tyranství: Tyrranſtwij se uchýlili.“ A tak ať krátce povím, že hřích za ctnost a ctnost za hřích sobě pokládají, což každý pobožný člověk[47]člověk: Cžlowěk očitě spatřiti muože.

Ač pak slovo Boží v hojnosti se káže, mluví i čte, hříchové hanební se trescí, hněv Boží se předkládá, pokuta hrozná za hřích a nevěru se oznamuje, jaká pak platnost a jaká životuov oprava, to se očitě vidí. Jest jistě Buoh předobrý, že nás všech podvrátě pod námi zemi do věčné propasti nepohříží. Časť[48]Časť: Cžaſť jest jistě čas, abychom sobě usmyslili, slovo Boží upří[A6r]číslo strany rukopisumě příjmouce pokání svaté činili. Také jest se jistě obávati, aby se Buoh na tento národ český[49]český: Cžeſký pro hříchy a pro nevděčnost slova svého svatého nerozhněval a nad nim se nezapomenul, tak jako se někdy nad svým vyvoleným lidem a městem svým svatým zapomenul proto[50]proto: pro to, že prorokuov Božích ani navštívení Krista Pána pravého mesiáše, ani posluov jeho, ani slova jeho svatého přijíti nechtělo. Mámeť Písma i mnohé příklady na Židech[51]Židech: Zidech, že dotud, dokudž jsú se slovem živého Boha řídili a zpravovali, přikázání svatých ostříhali, dotud pokoj v zemi své, hojnost obilí a vína mívali, ale jakž slovo Boží a přikázání jeho svatá opustili, modlářstvím a jinými mnohými hříchy, o nichž jest napřed mluveno, Pána Boha svého hněvali, tak je Buoh hned také opustil, pokutami těžkými, morem, hladem, válkou i jinými mnohými je trestal a káral dotud, dokudž se k němu zase neobrátili a pokání

X
42žalmu: Zialmu
4313.: XIII
44kdo by: kdoɓy
45kdo by: kdoɓy
46k tyranství: Tyrranſtwij
47člověk: Cžlowěk
48Časť: Cžaſť
49český: Cžeſký
50proto: pro to
51Židech: Zidech
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 22 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).