najvyš[A5v]číslo strany rukopisuších až do najnižších, od najstarších až do najmladších. „Není spravedlivého,“ David v žalmu[42]žalmu: Zialmu ‹začátek komentované pasáže13.›konec komentované pasáže[43]13.: XIII praví, „ani jednoho není, ‹začátek komentované pasážekdo by›konec komentované pasáže[44]kdo by: kdoɓy rozuměl, není, ‹začátek komentované pasážekdo by›konec komentované pasáže[45]kdo by: kdoɓy se na Boha vyptával. Všickni se uchýlili, všickni spolu neužiteční jsou učiněni, všickni od pravdy k klamu, od spravedlnosti k nepravosti, od svatých ctností k nešlechetnostem, od střídmosti k ožralství, od zdrželivosti k obžerství, od milostivosti k tyranství[46]k tyranství: Tyrranſtwij se uchýlili.“ A tak ať krátce povím, že hřích za ctnost a ctnost za hřích sobě pokládají, což každý pobožný člověk[47]člověk: Cžlowěk očitě spatřiti muože.
Ač pak slovo Boží v hojnosti se káže, mluví i čte, hříchové hanební se trescí, hněv Boží se předkládá, pokuta hrozná za hřích a nevěru se oznamuje, jaká pak platnost a jaká životuov oprava, to se očitě vidí. Jest jistě Buoh předobrý, že nás všech podvrátě pod námi zemi do věčné propasti nepohříží. Časť[48]Časť: Cžaſť jest jistě čas, abychom sobě usmyslili, slovo Boží upří[A6r]číslo strany rukopisumě příjmouce pokání svaté činili. Také jest se jistě obávati, aby se Buoh na tento národ český[49]český: Cžeſký pro hříchy a pro nevděčnost slova svého svatého nerozhněval a nad nim se nezapomenul, tak jako se někdy nad svým vyvoleným lidem a městem svým svatým zapomenul proto[50]proto: pro to, že prorokuov Božích ani navštívení Krista Pána pravého mesiáše, ani posluov jeho, ani slova jeho svatého přijíti nechtělo. Mámeť Písma i mnohé příklady na Židech[51]Židech: Zidech, že dotud, dokudž jsú se slovem živého Boha řídili a zpravovali, přikázání svatých ostříhali, dotud pokoj v zemi své, hojnost obilí a vína mívali, ale jakž slovo Boží a přikázání jeho svatá opustili, modlářstvím a jinými mnohými hříchy, o nichž jest napřed mluveno, Pána Boha svého hněvali, tak je Buoh hned také opustil, pokutami těžkými, morem, hladem, válkou i jinými mnohými je trestal a káral dotud, dokudž se k němu zase neobrátili a pokání