[220]číslo strany rukopisumoře za Mojžieše, že stálo jako zdi, aby faraona utopil. Ale již nynie čekáme znamenie. Nepuojdu na Vltavu bez lodi, neb mě utopí. Nestopím li v zimě sobě, neb kožichu nepřipravím, darmo čekám Pána Boha, by mi stopil. Třetie, opustil jest člověka v radě své, totiž pokolenie lidské, aby samo sobě radilo a rozumu hlúpým, král aby radil všemu královstvie v prospěšných věcech: papež u vieře, hospodář v domácích věcech, mudrý hlúpému, a tak svět dobře stane. Čtvrté, opustil člověka v ruku rady své, totiž v rozumu svým, aby uměl se vystřéhati škodlivých věcí a uměl sobě ku prospěchu přivésti prospěšné věci. I proto opatřil jest člověka vší potřebú tak, aby dělaje, měl potřebu, a nebude li dělati a bude od Pána Boha bez diela žádati, darmo žádá, neb jest opustil člověka, aby sobě dělal a rozumem opatřil potřebné věci. Páté, nenie potřebie prositi Pána Boha, aby noc byla kratčí, neb to nikdy nebude, a jest proti všemu světu etc.cizojazyčný text Prosíme druhdy za pokoj, an Pán Buoh neodjal, než lidská zlost a chytrost. I proto prosíc za pokoj, prosíme nebo aby Pán Buoh těm lidem, kteří nepokoj činí, dal dobrý úmysl, aby pokoj byl, nebo aby je potřel, aby jich potřením pokoji přišel. A to jest dobrá prosba. Opět prosíc za jídlo: Chléb náš vezdajší daj nám dnes. Které již jest uvařeno v kuchyni, aneb které již jest v špizérně, ač to máme, však se dobře modlíme, až toho nám již nám již potřebie nenie dáti, ale jest potřebie dáti k puožitku a k zdraví a k požehnání a ode všeho zlého jedu ďábla odehnání. I proto blázniví