Šubar, Valentin: Písně na epištoly a evanjelia nedělní a sváteční…

Praha: Hanuš z Kronenfeldu, Jiří, 1612. Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje (Plzeň, Česko), sign. 0843, A1r–N12v. Editor Böhmová, Veronika. Ediční poznámka
[C1r]číslo strany rukopisu

Nečiň srdci naších pustých,

nebéř nám milosti tvých,

neodcházej od nás,

buď s námi každý čas.

Ať tě věrou vidíme,

tvou přítomnost cítíme,

potom na výsosti

obdař nás radostí.[76]Poslední čtyři verše této strofy jsou v prameni označeny symbolem pro repetitio. Amen.

 

Na den svatého Jana Evanjelisty

Na řeč Eccl.[77]: Ekklezyaſt. 15.[78]Sir 15

Bázeň Boží, původ pobožnosti, přivodí člověka k odplatě veliké nynějšího i budoucího života.

 

Píseň. Zpívá se jako: Anjelové, anjelové jsou etc.cizojazyčný text

 

Duše svatý,

Bože pravý, tě žádáme,

dejž, ať bázeň Boží máme.

 

Skrz ni k ctnosti,

k tvé libosti nás naklo[C1v]číslo strany rukopisuňúj

a v dobrých skutcích rozhojňúj.

 

Krm nás chlebem,

svatým Slovem, bychom z něho

došli umění dobrého,

 

ať v milosti,

pobožnosti prospíváme,

v víře, lásce setrváme[ab]setrváme] ſetrwame.

 

Rouchem slavným,

tim svadebním, spravedlnosti

Kristovou oděj z milosti,

 

ať se tobě

v každé době vždy líbíme

a tě na věky chválíme. Amen.

 

Summa evanjelium svatého Jana z kap. 21.[79]J 21

Jeden každý má v povolání svém zůstávati a v cizí se nevtírati i jiným jich štěstí nezáviděti.

 

Píseň, zpívá se jako: Kristus, Syn Boží, narodil.

 

Pane Ježíši

nejdobrotivější,

jenžs nás k tomu povolal,

aby tě z nás každý následoval.

 

[C2r]číslo strany rukopisu

Dejž, Pane milý,

bychom každou chvíli

tebe následovali,

v povolání vlastním pracovali.

 

Nezávidíce,

jestliže by více

naší bližní od tebe

pohodlí daného měli sobě.

 

Zbav všetečnosti,

nenáležitosti,

jenž se v cizí věc dává,

svého povolání zanedbává,

 

abychom všecky

rady, naše skutky

našeho povolání

obraceli k tvému oslavení.

 

Bližním sloužíce,

tě poslouchajíce,

přišli do tvé radosti

a to vše z tvé lásky a milosti.

 

Neděle první po Božím narození

Summa epištoly k Galatům z kap. 5.[80]G 5

Skrze Krista Pána přijatí sme za syny a dcery Boží i za dědice života věčného, kteréhož nyní [C2v]číslo strany rukopisuv naději užíváme, ale potom budem užívati v skutku.

 

Píseň, zpívá se jako: Tří králi znamenali.

 

Jezu Kriste, Pane náš,

jenž s Bohem Otcem v moci všecko máš,

taks se pro nás ponížil,

že jsi se děťátkem narodil,

o, lásko veliká,

přijals na se spůsob služebníka.

 

Jho Zákona božského

pro ospravedlnění lidu svého

ráčil jsi podniknouti,

abychom ho mohli zniknouti,

dejž nám, tě prosíme,

ať obraz tvůj na sobě nosíme.

 

Mysli[81]Substantivum je v instrumentálu singuláru. maličcí jsouce,

v pokoře tobě tíše sloužíce,

tobě byli poddáni,

příjmi nás v své opatrování,

neb jsme zde sirotci,

dokudž se líbí věčnému Otci.

 

Zpravúj nás Duchem svatým,

abychom mohli v srdci důvěrným

Boha Otce vzývati,

Otče, Otče, k němu volati,

potom příjmi k sobě,

k dědictví [nám]text doplněný editorem danému do nebe. Amen.

 

X
77: Ekklezyaſt.
absetrváme] ſetrwame
76Poslední čtyři verše této strofy jsou v prameni označeny symbolem pro repetitio.
78Sir 15
79J 21
80G 5
81Substantivum je v instrumentálu singuláru.
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).